TEST: Nvidia Geforce GTX 480 SLI
Test

Nvidia Geforce GTX 480 SLI

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, en spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesener.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Det virkelig interessante ved grafen over, er hvor stabil minste-FPS-en holder seg. Ved laveste oppløsning er den riktig nok noe høy, men den holder seg helt stabilt på 30 FPS hele veien. Verdien er fremkalt fra samme scene gang etter gang, så grunnen er nok at det er snakk om et enkelttilfelle der skjermkortet holder den samme ytelsen under samtlige 12 runder.

Ikke overraskende finner SLI-oppsettet veien rett til topps, vi har tross alt koblet sammen to av de raskeste skjermkortene på markedet. 2 FPS klaring ned til HD 5870-oppsettet er helt rimelig.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhode ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Det hender at vi ser like trender i grafene for Crysis Warhead og Far Cry 2, noe som også er tilfellet i dag. Minste-FPS-verdien er også her jevn og flat hele veien, uansett belastning.

Oppsettet kaster seg helt til topps, uten noe problem. Det legger seg i det absolutt øverste sjiktet, sammen med AMDs tokjerner samt Crossfire-oppsettet.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet foran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Grafen som dannes etter et par runder med den innebygde benchmark-motoren i Tom Clancy's H.A.W.X, viser en jevn og fin trend i takt med belastningen. Med andre ord finner vi ingenting vi kan rette fingeren mot.

I sammenligningsgrafen viser deg seg at to HD 5870 vil gi deg litt mer krutt. Slik er det bare, i enkelte spill vil et noe svakere kort faktisk prestere bedre, selv om dommen var det motsatte da vi testet kortene hver for seg i enkeltoppsett.

Resident Evil 5
D X 1 0 , A l t p å m a k s

Selv om skrekkfaktoren er så godt som fraværende i Resident Evil 5, er det etter min mening et genialt skytespill. Grafisk sett er det lite vi kan klage på, det hele er vakkert og detaljrikt. Den kunstige intelligensen hos fiende er ikke akkurat enorm, men hva kan man forvente av sultne zombier?

Spillet lar deg selv velge mellom DX 9 og DX 10 ved oppstart, vi går for sistnevnte. Det er ikke mange spill som kommer med en innebygget benchmark-motor, men Resident Evil 5 har faktisk to. Vi benytter den faste modellen, som i all hovedsak består av en sekvens der en rekke zombier står og hyller en obskur handling.

Resident Evil er ett av de spillene vi har valgt ut med tanke på de litt svakere skjermkortene. At SLI-oppsettet vi i dag ruger på ikke rører så mye på seg i ytelse er ikke overraskende.

Igjen blir GTX 480 SLI passert av to AMD-oppsett, men alle tre oppsett vaker kontinuerlig blant de maksimale verdiene vi får klemt ut av dette spillet.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Just Cause 2 er faktisk en ganske så seig tittel, til å være en DX10-tittel kan du ikke forvente høye ytelsesinnstillinger så fort du sparker inn litt AA. Uansett, bildeflyten vi ser er jevn og fin, og vi opplevde ingen store dropp i ytelsen under testperioden.

For Nvidias del så er ikke grafen over veldig pen, men det er ved større belastning et slikt oppsett virkelig skinner. Se på grafen for 2560 x 1600 piksler, det er her GTX 480 i SLI virkelig skinner. Kortene sparker regelrett fra i ytelse, la oss flytte blikket over til DirectX 11!

Zotac GeForce GTX 480 1536 MB

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen