Nvidia vil være sjefen i fremtidens selvkjørende biler

Med ny prosessor vil de ha full kontroll på bilene.

Med dagens lansering av den nye mobile prosessoren Tegra X1, viet Nvidia også fryktelig mye tid til å snakke om hvordan denne – kombinert med smarte programmer – skal passe ypperlig i selkjørende og kjøreassisterte biler. Dette markedet er spådd en solid vekst fremover, og det er åpenbart at Nvidia ønsker å sitte i førersetet.

Sentralt står da to nye datamaskiner ment for biler som Nvidia lanserte i dag: Drive CX og Drive PX. Begge er basert på Tegra X1, der førstnevnte er ment for å styre alle skjermene og underholdningssystemet i bilen, mens PX-modellen rett og slett er en datamaskin for selvkjørende biler.

– Det vil være mer datakraft på innsiden av en bil enn noen ting du eier akkurat nå, spådde Nvidias toppsjef og medgrunnlegger Jen-Hsun Huang på scenen.

Nvidia lanserte en ny mobil superprosessor:
Slik er råtassen Tegra X1 »

Full kontroll på innsiden

Vi tar for oss Drive CX først. Nvidia kaller den en «digital cockpit computer», og den er laget for å styre absolutt alt på innsiden av bilen din. Om det så er snakk om et underholdningsystem, en stor skjerm med nettleser, kartløsning eller rendering av grafikken til speedometeret ditt.

Drive CX har én Tegra K1-prosessor på innsiden, og er bygget for å støtte alle operativsystemer som brukes i biler i dag – som Linux, Android og QNX. Hovedoppgaven til maskinen blir å produsere et eller annet bilde til flere skjermer i bilen din, både i dashbordet, bak rattet og i nakkeputene, og den er stand til å levere 16,6 megapiksler med bilde fordelt over så mange skjermer du ønsker.

Visjonen til Nvidia strekker seg dog et hakk lenger enn skjermer i nakkeputer og bak rattet: Slik de ser det, og slik de har tatt høyde for da de lagde Drive CX, kan det meste du ser på i en bil – utenom frontruta – være en skjerm. Det ble lagt spesielt vekt på at både side- og bakspeilene like gjerne kunne være smarte skjermer som viser informasjon sammen med et bilde av hva som er bak deg.

For å fylle disse skjermene med innhold slenger Nvidia med programvaren Drive Studio, som i bunn og grunn kan simulere alt du har rundt førersetet i en bil. Speedometer-området ble trukket frem som eksempel, der du kan velge en rekke forskjellige design – fra aluminium til bambus. Dette er forøvrig noe Nvidia har demonstrert i flere år, og vi har til gode å se en spesielt god utbredelse av løsningen.

Men Nvidia har et poeng: Skal du først erstatte de mekaniske instrumentene i en bil, så bør du ha noen fryktelig gode illustrasjoner. Og da er det få ting som slår datagenerert grafikk, fremfor et animert stillbilde.

Skal lære av omgivelsene

Den andre datamaskinen Nvidia avduket var Drive PX, som i motsetning til CX-modellen kort fortalt skal ta seg av alt utenfor bilen din. Med to Tegra X1-prosessorer om bord og en kraft på 2,3 teraflops er dette en kraftig datamaskin skreddersydd for selvkjørende biler.

Maskinen kan nemlig ta imot informasjon fra 12 forskjellige kameraer samtidig, og det er som oftest en eller annen form for et kamera som står for sensorsystemet til en selvkjørende bil. Hovedoppgaven til Drive PX blir da i bunn og grunn bildeanalyse, for å kunne gi informasjon til andre systemer i en selvkjørende bil.

Og akkurat det er hovedpoenget med maskinen: Den skal forstå verdenen rundt bilen, og konteksten, slik at bilen både kan oppføre seg slik den bør oppføre seg når den kjører rundt og samtidig lære av det.

En politibil bak bilen skal lett plukkes opp.
En politibil bak bilen skal lett plukkes opp.Foto: Rolf B. Wegner, Tek.no

Akkurat det siste er noe Nvidia har brukt mye resurser på. De har laget noe de kaller «Deep Learning», et system som skal være meget godt egnet til å detektere alt fra veiskilt og fotgjengere til biler og lyskryss. Hovedmomentet, og det som er relativt nytt, er imidlertid at systemet også skjønner konteksten rundt det systemet ser – ikke bare hva det ser. Den kan se forskjellen på en stasjonsvogn og en SUV eller lastebil, men også om det er snakk om en skolebuss som er i ferd med å plukke opp barn, eller hvorvidt en ambulanse er under utrykning eller bare kjører som en helt vanlig bil.

Under pressekonferansen demonstrerte Nvidia denne teknologien i sanntid, og det hele så veldig lovende ut. Systemet var i stand til å kjenne igjen bilskilt på stor avstand, tolke situasjonen i store lyskryss og skille forskjellige biltyper fra hverandre – og hvorvidt et menneske var gående eller på en sykkel.

Litt ekstra spennende er det at systemet vil lære seg nye triks underveis. Når én bil med Nvidias system på innsiden observerer og tolker en situasjon på nytt vis, sendes dette tilbake til Nvidias servere som analyserer situasjonen. Er det noe nytt å lære vil samtlige biler med systemet automatisk oppdateres slik at de blir et lite hakk smartere.

At bilen blir i bedre stand til å forstå omgivelsene på denne måten er i bunn og grunn et hjelpemiddel for at den skal kunne finne en god rute på veien, og dermed unngå ulykker. 

Når bilteknologien til Nvidia finner veien til markedet, og hvorvidt virkeligheten blir slik selskapet for tiden visjonerer den, er ikke kjent. Nvidia har samarbeidet med bilindustrien tidligere, men det var kun Audi som gikk på scenen sammen med selskapet for å poengtere at de vil jobbe videre med akkurat denne teknologien.

Selvkjørende biler er nærmere enn du tror:
Vi står foran en durabelig transportrevolusjon »

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen