VR-teknologien har som kjent meldt sin ankomst for alvor, og nettopp derfor jobbes det nå iherdig med å luke ut de tekniske utilstrekkelighetene. Ett av problemene med VR er det kjente forsinkelsesproblemet, som ikke minst er relatert til skjermene. Dette skal Nvidia nå få has på.
Som blant andre RoadToVR og Techspot melder viste Nvidia frem en ekstremt rask skjerm på selskapets grafikkonferanse GTC nylig, som langt på vei skal eliminere forsinkelsesproblemet.
1700 Hz
Den oppsiktsvekkende prototype-skjermen har en oppdateringsfrekvens på utrolige 1700 Hz. For å sette dette i perspektiv opererer både Oculus Rift og HTC Vive med en oppdateringsfrekvens på kun 90 Hz på sine skjermer.

I en demonstrasjon av den nye teknologien var skjermen montert på et par skinner og kjørt frem og tilbake meget raskt, uten tegn til forsinkelser i det hele tatt, selv med detaljerte nærbilder av skjermbildet.
Flere kilder
Det er altså ennå kun snakk om en prototype, og det er høyst uvisst om eller når teknologien eventuelt skall bygges inn i et forbrukerrettet VR-produkt. Det er også viktig å være klar over at forsinkelse har flere andre kilder, og at man trenger tilsvarende raske signaler inn for å dra nytte av hastigheten.
Ved å utvikle superraske skjermer kan man imidlertid eliminere i alle fall én viktig flaskehals, og tekniske forbedringer på andre områder dukker nok også opp etter hvert. Under kan du se en kort video fra Nvidias demonstrasjon av den superraske skjermen.
Nvidia har også andre VR-ess i ermet: Slik skal de gjøre VR-opplevelsen fotorealistisk »