Ett GTX Titan er ganske rått, og da må jo tre stykker bli enda bedre?

Test Nvidia GeForce GTX Titan SLI

Ett GTX Titan er ganske rått, og da må jo tre stykker bli enda bedre? (Bilde: Varg Aamo, hardware.no)

Tre GTX Titan gir grensesprengende ytelse

Vi har testet dem, på tre skjermer.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Battlefield 3

@ U l t r a , D X 1 1

Battlefield 3 ble lansert allerede mot slutten av 2011, men benytter en hel del av DirectX 11-funksjonene. Det er likevel ikke så fryktelig krevende for maskinvaren, og på de nyeste skjermkortene måler vi stort sett høye FPS-verdier. Det er verdt å merke seg at resultatene her tradisjonelt tipper i Nvidia-baserte kort sin favør.

På oppløsningen Full HD, altså 1920 x 1080 piksler, klarer ikke engang tre GTX Titan i SLI å hamle opp med Asus ROG Ares II. Dette har nok likevel mer med resten av maskinen å gjøre enn med skjermkortet.

Vi ser nemlig at både dobbel- og trippel-SLI havner på rundt 123 FPS i snitt, med en minsteverdi omkring 90 FPS. At det ikke skal være noen økning som helst fra ett til to skjermkort, finner vi svært lite trolig..

På høyeste oppløsning, altså 2560 x 1600 piksler, får vi bekreftet vår anelse. Her blir det en liten forskjell på de to konfigurasjonene i ytelse, og begge legger seg like foran Ares II.

Det er imidlertid så små marginer på toppen at her er det prosessoren som fungerer som en flaskehals i maskinen.

Vi innser dermed at Battlefield 3 kanskje ikke er det best egnede spillet for å sammenlikne de mest ekstreme skjermkortene, og går videre til en litt mer egnet test.

Metro 2033

@ V e r y H i g h , D X 1 1 , 1 6 x A F , 4 x M S A A , P h y s X , D O F

Neste test er Metro 2033. Spillet kom ut så tidlig som første kvartal 2010, og nærmer seg med det tre år gammelt. Like fullt er det en alvorlig prøvelse for selv de mest brutale skjermkortene som finnes i dag.

Minsteverdiene bekrefter at dette også gjelder GTX Titan. Selv i SLI-modus er det ikke snakk om minsteverdier over 20 FPS på full HD-oppløsning.

Med de kreftene vi har til rådighet nå får vi dog, for første gang noensinne, se et tresifret tall på gjennomsnittlig FPS. GeForce GTX Titan i 3-veis SLI-oppsett måtte til, men 112,07 FPS er en meget solid ny rekord ved 1920 x 1080 piksler.

På høyeste oppløsning går det også overraskende bra – nesten 71 FPS i snitt, med alt av effekter på maks, er faktisk dobbelt så høyt som hva Asus ROG Ares II presterte.

Det måtte da også tre GTX Titan for å oppnå en slik verdi, men andreplassen ligger trygt hos GTX Titan i 2-veis SLI. To GeForce GTX 690 med tre kjerner i drift klarer på sin side bare 46,46 FPS, men det holder likevel til en tredjeplass.

Så langt har Titan demonstrert svært brutale muskler, men i neste test har AMD vist seg å dominere tidligere.

Sniper Elite V2

@ U l t r a , D X 1 1 , C o m p u t e S h a d e r s , H i g h A d v a n c e d S h a d o w s

Vår tredje spilltest er Sniper Elite V2, som ofte viser seg ekstremt krevende for skjermkort vi tester – spesielt fra Nvidia. Her ble vi nødt til å slå av Advanced Shadows-innstillingen for å teste GTX Titan, ettersom de rykende ferske driverne vi benytter, ForceWare versjon 314.09, har problemer med akkurat denne innstillingen i akkurat dette spillet.

Som vi nevnte i vår test av et enkeltstående GTX Titan gjør denne innstillingen svært lite med ytelsen, og vi kan dermed konkludere at resultatene vi på Titan holder vann.

Sniper Elite V2 er som nevnt et meget AMD-vennlig spill, og det vises fortsatt i denne rangeringen. Da vi testet GTX Titan alene, endte det midt mellom to Radeon HD 7970-varianter.

Denne gangen blir vårt tospann med GTX Titaner for første gang forbigått av det doble Ares II, og med god margin. Det må faktisk tre GTX Titan til for å hanke inn en førsteplass i Full HD.

Lengre ned på listen finner vi at GeForce GTX 690 bare såvidt klarer å klatre forbi Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum, det enkeltkjernede Radeon-kortet som klarte å slå et enkelt GTX Titan.

Også på høyeste oppløsning gjentar dette bildet seg. Ingen kort klarer imidlertid levere spillbare resultater med de lave minsteverdiene vi ser her, og da er kanskje resultatene fra neste test mer interesante.

Hitman: Absolution

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A

Glacier 2-motoren som Hitman: Absolution kjøres på ble designet fra grunnen av til dette spillet, og den leverer virkelig sakene. Det nyeste Hitman-spillet byr på komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på, og gir mulighet til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder – noe vi selvfølgelig har gjort.

Hitman: Absolution er også med i AMDs «Gaming Evolved»-program, så vi regnet med å på ny se resultater som tipper i AMD-baserte skjermkorts favør.

Den forventningen blir godt innfridd på 1920 x 1080 pikslers oppløsning, med Ares II i ensom majestet på toppen av rangeringen.

Det er dog ikke veldig langt ned til Titan-kortene våre, og vi mistenker at det på denne – for disse kortene – lave oppløsningen er prosessoren som setter grenser. Akkurat som i Battlefield 3-testen ser vi nemlig nærmest identiske resultater for 2- og 3-veis SLI-oppsett av GTX Titan.

Ved å skru oppløsningen til topps blir mistanken bekreftet. 2560 x 1600 piksler blir litt for hardt for Ares II, som ikke klarer å holde oppe bildehastigheten fra Full HD-nivået. Begge våre GTX Titan SLI-oppsett klarer på sin side dette med glans, og det ser ut som taket for Hitman: Absolution på vår prosessor ligger rundt 60 FPS.

Spillet er uansett behagelig nok i massevis til normal spilling med samtlige oppsett på toppen av tabellen. Først nedenfor resultatene et enkeltstående GeForce GTX Titan leverer, begynner vi å nærme oss grenseverdier for spillbarhet.

Far Cry 3

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A , S S A O : H D A O , E n h a n c e d A t c M S

Far Cry-serien er kjent for vakre strender, svaiende palmetrær, flammer og eksplosjoner. Treeren i serien setter alt av moderne skjermkort skikkelig på prøve, mye på grunn av at vi har skrudd alle innstillinger til topps også her.

Atter en gang stanger GeForce GTX Titan-oppsettene våre i taket, og prosessoren vår legger et lokk på rundt 70 FPS ved Full HD.

Asus ROG Ares II og et enslig GeForce GTX 690 ligger et lite stykke bak våre SLI-oppsett av Titan, mens begge sistnevnte klarer ekstremt god bildeflyt sammen med GTX 690 i 3-veis SLI.

Når vi skrur oppløsningen opp til 2560 x 1600 piksler, fortsatt med alt av kvalitetsinnstillinger på høyeste nivå, blir belastningen på skjermkortene høy nok til at forskjeller kommer frem.

Overraskende nok er det GeForce GTX 690 som, med to kort i SLI og tre kjerner aktive, som alene klarer å holde koken. Dette serverer faktisk litt bedre resultater enn i 1920 x 1080 piksler, mens Titan-kortene faller akterut.

Spillbarheten Titan-kortene leverer er det imidlertid intet å utsette på, så lenge de står i SLI-oppsett.

Civilization V

@ H i g h , D X 1 1 , 8 x M S A A , H i g h D e t a i l S t r a t e g i c V i e w

Også i Civilization V leverer Titan-oppsettene våre glimrende resultater. I full HD-oppløsning legger de seg helt på topp, med FPS-verdier vi ikke har sett siden vi testet dette spillet med lavere kvalitetsinnstillinger.

Når oppløsningen skrus opp til 2560 x 1600 piksler forblir alt glatt som smør, selv om 2-veis SLI-oppsettet av GTX Titan må se seg forbigått av både Ares II og GTX 690 i 3-veis SLI.

Mest interessant er dog kanskje neste testrunde. Vi har nemlig spilt gjennom noen av de mest populære, og mest krevende, av disse spillene på flere skjermer, i vanvittig høy oppløsning.

Bla om til neste side for å sjekke ytelsen til GTX Titan på flere skjermer »

Nvidia GeForce GTX Titan

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen