TEST: Nvidia GeForce GTX 690

Test Nvidia GeForce GTX 690

Endelig et kompromissløst tokjerne- kort

Nvidias nyeste flaggskip leverer utrolig ytelse, men det koster skjorta – og litt til.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Crysis Warhead
@ G a m e r , D X 1 0 , 2 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersonsspillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesener.

Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

I Crysis Warhead ser vi at ytelsen ligger på et høyt og stabilt nivå gjennom hele testen. FPS-verdien bukker aldri under 80, noe som er et solid tall, med en minste-FPS på mellom 40 og 50 fra start til slutt.

I sammenligningsgrafen spretter GTX 690 rett inn i det øverste sjiktet, der marginene mellom tre oppsett basert på to kjerner er veldig små. Nvidia legger seg denne gangen under AMD, og vi ser videre at GTX 690 leverer 99 prosent av ytelsen til GTX 680 SLI.

Far Cry 2
D X 1 0 , 8 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Også her ser vi en veldig jevn og pen flyt i bildet, som synker sakte men sikkert i takt med at oppløsningen økes. Som når vi testet GTX 680 satt opp i SLI, ser vi også her at den laveste FPS-en ligger så langt nede som 20 FPS. Heldigvis ser vi under en nærmere inspisering at dette har lite å si i praksis, den eneste gangen bildeflyten sank så lavt var i løpet av det første sekundet etter at spillet startet.

Satt opp mot de konkurrerende løsningene, ser vi at GTX 690 smetter inn mellom HD 7970 i CrossfireX og GTX 680 i SLI. En god posisjonering for Nvidia, og ytelsen er på 98 prosent av SLI-oppsettet.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon. Også dette spillet byr på mye grafisk moro og en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Just Cause 2 kan være et seig spill å dra, selv for kraftige skjermkort, men for GTX 690 er det en lett kamp. Bilde etter bilde blir banket ut, så ytelsen ligger hele veien rundt 80 FPS.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at GTX 690 legger seg et lite hakk under HD 7970 satt opp i CrossfireX, og seks FPS under GTX 680 i par. I dette spillet yter dagens testkandidat 92 prosent av hva GTX 680 SLI leverer, noe som er nok en god verdi for Nvidia.

Bli med til neste side, så ser vi nærmere på ytelsen i moderne DirectX 11-spill »

Nvidia Geforce GTX 690

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen