Nvidia-sjefen Jen-Hsun Huang mener VR har langt igjen. Her viser han frem selskapets fotorealistiske Iray VR-teknologi, som krever massivt med kraft. (Bilde: Nvidia/YouTube)

Nvidia: – Det vil ta 20 år før VR er bra nok

VR-hype til tross, skjermkortgiganten mener teknologien har langt igjen.

Begeistringen rundt VR-teknologien har vært så intens at det er lett å glemme at produkter som Oculus Rift og HTC Vive kun representerer første generasjon VR-briller, med de manglene det innebærer. Nå har Nvidia kommet med en kanskje betimelig påminnelse om hvor ungt VR ennå er.

Som blant andre Trusted Reviews og Geek melder uttalte Nvidia-sjefen Jen-Hsun Huang nylig at det vil ta VR-teknologien rundt 20 år å løse de tekniske utfordringene. Uttalelsene kom under den pågående Computex-messen

Mener det mangler mye

Huang oppga flere grunner til at han mener teknologien har langt igjen før den kan kalles realistisk.

Entusiasmen er stor rundt produkter som Oculus Rift, men dagens VR-briller har mange mangler ifølge Nvidia.
Entusiasmen er stor rundt produkter som Oculus Rift, men dagens VR-briller har mange mangler ifølge Nvidia. Foto: YouTube/Oculus VR

– Vi mangler så mye. Først og fremst er VR-hodesettene for store og brysomme. De må bli mye mer elegante, og det at de bruker ledninger må løses. Oppløsningen må bli mye høyere. Omgivelsene oppfører seg ikke i henhold til fysikkens lover og er ikke vakre nok, sa Huang.

Nvidia-sjefen mener altså at det trolig vil bli jobbet med disse problemene de neste 20 årene. Hvorvidt det faktisk vil ta så lang tid å løse de verste flokene gjenstår jo å se, men det er ingen tvil om at det meste av det Huang nevner er velkjente utfordringer. 

Les om våre erfaringer: 

Krevende teknologi

Først og fremst er VR grafisk krevende, som er hovedgrunnen til at de fleste VR-applikasjonene så langt har relativt enkel grafikk. Som vi meldte i april har Nvidia vist frem en løsning for fotorealistisk VR, men denne krever profesjonelle skjermkort til flere titalls tusen kroner.

Et annet problem kan nok sies å være kontrollsystemer til VR-brillene. Her finnes det som kjent mange eksperimentelle løsninger, men mye arbeid gjenstår trolig også på dette feltet når det gjelder å bringe kroppen inn i VR-verdenen på en naturlig måte.

Oppløsningsproblemet kan være i ferd med å bli løst: Samsung har vist frem en mobilskjerm for VR med 4K-oppløsning »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen