TEST: Nvidia 3D Vision 2

Test Nvidia 3D Vision 2

(Bilde: Rolf B. Wegner, hardware.no)

Spilling i 3D er helt rått

Vi ble overrasket over hvor moro 3D-spill faktisk kan være.

Oppsett

Heldigvis har Nvidia gjort det lekende lett å sette opp sitt nye utstyr. Med i 3D Vision 2-settet følger det med den nyeste programvaren du trenger, og det skal ikke mye aktivitet i hjernebarken for å komme seg gjennom et par trykk på "ok" i menyene.

Alt man trenger å gjøre er å trykke på
Alt man trenger å gjøre er å trykke på "Run Setup Wizard", og kort tid etterpå er alt satt opp og klart for bruk.

Når programvaren er installert gjenstår det bare å aktivere 3D-en, og kalibrere det til dine øyne. Alt dette blir gjort i samme program, og du blir guidet gjennom en rekke tester og bilder for å bestemme ting som blant annet dybde.

Så fort dette er gjort er du klar for å spille. Nvidia har gjort resten av jobben, og du trenger ikke å løfte en finger for å aktivere 3D-effekten i spillene. Så fort du har sagt ifra at du vil spille i 3D fremfor 2D, vil de aller fleste spill som er støttet automatisk bytte over til 3D-modus. Det eneste spillet vi måtte fikse på innstillingene selv var Call of Duty: Black Ops, hvor vi måtte sette innstillingene til 120 Hz. Så fort det var gjort var det imidlertid ingen problemer.

Som vi skrev tidligere må du ha 120 Hz for å kunne vise 3D-bilder. Nvidias briller er tross alt aktive 3D-briller, noe som vil si at hvert brilleglass "lukkes" 60 ganger i sekundet, annenhver gang. Dette er synkronisert med bildet på skjermen, som sender ut 120 bilder i sekundet – 60 til venstre øye, 60 til høyre. Bildene som sendes til hvert øye er litt forskjellige fra hverandre, og skaper en 3D-effekt når du har på deg brillene. For andre vil det bare se ut som et litt tåkete bilde, da de vil se alle de 120 bildene på hvert øye, fremfor annethvert med venstre og høyre.

Vi prøvde en rekke ulike spill for å se hvordan 3D-effekten var. Vi ville se om det var mer enn bare en morsom tilleggsgreie, og om det faktisk kunne bidra til noe mer i spillet.

Dårlig start

Det første spillet vi fyrte opp var Starcraft 2. For den uinnvidde er dette et strategispill som krever at spilleren har god oversikt over hele skjermen, da en må følge med på alt fra kart nede i venstre hjørne til tall oppe i høyre hjørne. På en vanlig 2D-skjerm ligger all informasjon man trenger på samme plan, og det er enkelt å la blikket fly frem og tilbake, mens fingrene utfører kommandoene som trengs. Med 3D aktivert er det imidlertid en helt annen verden.

For tilskuerne som så på da vi spilte var det svært underholdende, da bygninger nesten så ut til å stikke ut av skjermen, og den skarpe grafikkene til Starcraft virkelig fikk vise hva den var god for. Problemet var imidlertid for oss som spilte, da ting plutselig ble mye vanskeligere å følge med på. Alt av menyer og informasjon man vanligvis er vant til å få oversikt over på under et sekund, trengtes nå å stirres på før øyet vente seg til avstanden. Det blir som å se på et tre gjennom et vindu, og plutselig måtte fokusere på selve vinduet. Og så tilbake igjen. Hele tiden.

Det ble etterhvert ganske tungt for øynene, og selv om det absolutt gikk an å spille, var det langt i fra en bedre opplevelse enn i 2D.

Herlig med FPS

Opplevelelsen ble imidlertid en helt annen da vi byttet spill, og satte i gang med vårt første FPS-spill, Battlefield 3. Dette spillet har fått en 5/5-karakter på Nvidias 3D-graf, som vil si at det skal fungere perfekt med 3D-brillene. Starcraft 2 hadde til sammenlikning bare 3 av 5 stjerner, noe som kanskje forklarer vår litt ubehagelige opplevelse.

Med 3D-brillene godt plassert på hodet slengte vi oss inn i flerspillerdelen av Battlefield 3, og det tok ikke lang tid før vi hadde glemt hvordan ting så ut i 2D. Her er det mindre ting å følge med rundt på skjermen bortsett fra kartet, og passer dermed enda bedre for 3D enn det Starcraft 2 gjorde. Våpenet man holder i ser ut til å stikke fint ut av skjermen, mens man virkelig får inntrykk av at personer og ting man sikter på faktisk er langt inn i skjermen et sted. Vi la også merke til hvor flinke Dice har vært da de laget Battlefield 3, med å fylle opp alle plan med spennende effekter. Smuss på kameralinsen, støv, blod, tåke og vind er alle ting som virkelig får vist seg fram i 3D, og gjorde totalopplevelsen til et sammensurium av visuelt godteri.

Vi fikk det samme inntrykket da vi bevegde oss over til Call of Duty: Black Ops, som selv med rimelig utdatert grafikk så lekkert ut med 3D-effekten skrudd på. Også her fløt grafikken glatt over hele skjermen, og vi tenkte aldri over at vi satt med 3D-briller på. Ettersom spillet er et par år gammelt savnet vi ting som støv- og tåkeeffektene vi koste oss med i Battlefield 3, men det var moro å se at det så bra ut, selv uten det lille ekstra.Ting så bare "riktig" ut, og vi la aldri merke til noen form for ghosting eller annen bildeskurr. Vi kunne rett og slett hvile øynene på skjermen uten at det var ubehagelig, samtidig som 3D-effekten var både tilstedeværende og effektiv.

Overbevisende

Sist ut på prøvebenken ble Just Cause 2, som på lik måte som de to førstepersons skytespillene også hadde 5 av 5 stjerner på Nvidias 3D-liste. Også her vil du hovedsaklig fokusere øynene på ting som skjer langt borte, da du vil skyte og fly bortover mot ting. Det er imidlertid flere menyelementer å forholde seg til på skjermen, selv om de kanskje ikke alltid er så viktige å se på.

Alt i alt fungerte det likevel svært godt, og 3D-effekten var verken sjenerende eller irriterende å ha på.

Les også: Utnytt skjermkortet ditt

Nvidia Extra Glasses for 3D Vision 2

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen