Nostalgi Nintendo Game & Watch

(Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Revolusjonerte en hel bransje med smarte småspill

På 80-tallet satte Nintendo standarden for håndholdt spilling – med kalkulatorteknologi.

Selv om datamaskiner strengt tatt har vært med oss siden andre verdenskrig, var det først på slutten av 70-tallet at disse elektroniske vidunderne var å få i en størrelse og prislapp som var spiselig for privatmarkedet. Og når interessen først var tent, gikk det fort. På begynnelsen av 80-tallet solgte selskaper som Atari og Commodore hjemmedatamaskiner i milliontall, og klarte uten problem å gjøre den oppvoksende generasjonen hekta på dataspill uten å måtte ty til arkademaskiner og spillehaller.

Men det var ikke bare de vanlige hjemmedatamaskinene som på den tiden truet med å gi ungdommen firkantede øyne. En annen aktør på den tiden var japanske Nintendo, som i 1980 introduserte verden for det håndholdte elektroniske spillet Ball – det første i en rekke småspill kjent under betegnelsen Game & Watch.

Flere produsenter av spill – Nintendo inkludert – hadde forsøkt seg på det håndholdte markedet før Game & Watch-generasjonen kom på banen. Men selv om det ikke akkurat manglet på gode idéer, var det store begrensninger i tilgjengelig maskinvare for såpass små digitale spillsystemer.

Kalkulatorteknologi

Det første heldigitale spillet skal ha vært Mattel Auto Race fra Mattel Elecronics. Dette kom på banen i 1976 og var bygd på de samme komponentene og prosessorene som fantes i vanlige lommekalkulatorer. Det hadde heller ikke noen skjerm – utviklerne brukte kun lysdioder (LED-er) for å representere de grafiske elementene i spillet.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (6)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen