Nostalgi Nintendo Game & Watch

(Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Revolusjonerte en hel bransje med smarte småspill

På 80-tallet satte Nintendo standarden for håndholdt spilling – med kalkulatorteknologi.

Selv om datamaskiner strengt tatt har vært med oss siden andre verdenskrig, var det først på slutten av 70-tallet at disse elektroniske vidunderne var å få i en størrelse og prislapp som var spiselig for privatmarkedet. Og når interessen først var tent, gikk det fort. På begynnelsen av 80-tallet solgte selskaper som Atari og Commodore hjemmedatamaskiner i milliontall, og klarte uten problem å gjøre den oppvoksende generasjonen hekta på dataspill uten å måtte ty til arkademaskiner og spillehaller.

Men det var ikke bare de vanlige hjemmedatamaskinene som på den tiden truet med å gi ungdommen firkantede øyne. En annen aktør på den tiden var japanske Nintendo, som i 1980 introduserte verden for det håndholdte elektroniske spillet Ball – det første i en rekke småspill kjent under betegnelsen Game & Watch.

Flere produsenter av spill – Nintendo inkludert – hadde forsøkt seg på det håndholdte markedet før Game & Watch-generasjonen kom på banen. Men selv om det ikke akkurat manglet på gode idéer, var det store begrensninger i tilgjengelig maskinvare for såpass små digitale spillsystemer.

Kalkulatorteknologi

Det første heldigitale spillet skal ha vært Mattel Auto Race fra Mattel Elecronics. Dette kom på banen i 1976 og var bygd på de samme komponentene og prosessorene som fantes i vanlige lommekalkulatorer. Det hadde heller ikke noen skjerm – utviklerne brukte kun lysdioder (LED-er) for å representere de grafiske elementene i spillet.

Les kommentarene (6)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen