Nostalgi Demoscenen

Skjermdump fra Future Crews klassiker Second Reality. Ikke imponerende etter dagens standard, men i 1993 var dette ganske heftig 3D-grafikk. (Bilde: Skjermdump, Youtube)

Kunst i kodeform

Underholdning på datamaskinen før Mp3-filer og Netflix.

Hva man kan si om demoscenen kommer sannsynligvis mye an på hvordan man har betraktet den. Jeg har aldri satt mine bein i Vikingskipet eller andre nerdearenaer, hverken for The Gathering, eller for andre aktiviteter. Ikke har jeg vært delaktig i koding eller utvikling i dette miljøet heller. Snarere har jeg tittet på utenfra, og konsumert andres harde arbeid som underholdning.

Jeg rakk aldri C64-rushet

I min ungdom hadde jeg hverken Commodore 64 eller Amiga. Den første PC-en som ble innkjøpt i husholdningen var en Intel 386DX som var bygget av ett eller annet lokalt datafirma. Den kostet tre ganger mer enn hjemme-PC-en jeg er godt fornøyd med i dag, og likevel kunne den skilte med nesten ingen megahertz, og forstavelsen giga var langt unna.

Les mer om Commodore 64 i denne artikkelserien:

25 megahertz i turbo-modus var ikke akkurat lynende raskt, men den fikk da til noe med hastigheten. De første par årene hadde den ikke noen fornuftig måte å gi lyd fra seg heller. PC-speaker het lydkilden, som lenge i beste fall kunne gi fra seg blipper og blopper. Med tiden kom det drivere som skulle gi en slags lydopplevelse gjennom PC-speakeren også, men akkurat denne løsningen ble aldri særlig bra.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (9)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen