Norske Imageware med mobilnyheter

(CeBIT/Mobilen.no): Imageware har jobbet noen år med å etablere seg som en sentral aktør i markedet for skreddersydde mobildeksler. Ser du et kult deksel i en sjappe i India er det slett ikke usannsynlig at det er designet i Oslo.

Nå retter ikke Imageware seg først og fremst mot sluttbrukerne. Produktene kjøpes gjerne i forbindelse med ulike kampanjer, og kundene er stort sett operatører og distributører. 

Nytt i år
Årets nyheter fra Imageware er et deksel til å klipse utenpå mobiltelefonen. På fagspråket heter det vist nok ”deco case”, eller ”hard cower”. Utfordringen ligger i å skape et deksel som får telefonen til å se ut slik du ønsker det, samtidig som det ikke kommer i veien eller blir seende klumpete ut.

Den andre nyheten kalles ”deco skins”. – Klistremerker, sier jeg, etter å ha studert fenomenet på nært hold. De to salgssjefene Ernst Thorsen og Einar Thorén ser på hverandre. – Klistremerke? Et klistermerke har ikke samme kvalitet. Dette er produsert på en spesiallaget film fra 3M og trykket på maskiner fra Xerox. Og etterpå er det lakket for ekstra varighet, forteller guttene ivrig. – Hensikten er å gjøre det enklere å dekorere mobiltelefoner som ikke har utskiftbare deksler, sier Thorén. Dessuten kan du fjerne dekoskinet uten at det blir limrester eller annen møkk på mobiltelefonen. 

Går bra
Oslobedriften har suksess med sine produkter, som først og fremst består av spesialdesignede deksler til Sony Ericsson. - Vår største kunde er Carphone Warehouse. De største markedene er Sør-Amerika og India. Her selges det hundre tusener av deksler, forteller de to. Men dekslene selges i alle land over hele verden. I Europa er særlig franskmenn og briter ivrige etter de spesielle dekslene. 

Og resultatmessig? – Vi omsatte for 26 millioner i fjor, og håper på 30 millioner i år. Det ligger vi an til å nå med det tempoet vi har nå, sier Thorén.

Thorsen viser frem en helsides annonse fra bladet til Carphone Warehouse. Bildet viser et fransk rugbylag i bla drakter med store rosa blomster på. – Idéen var ikke vår, skynder Thorsen seg å tilføye. – Vi ville nok valgt noe litt mer maskulint til et rugbylag, men det var slik de ønsket det. Og det solgte svært godt, sier Thorsen. 

Kvalitetskrav
Å lage et deksel er ikke så enkelt som å trykke farger på et plastlokk. – Operatørene stiller store krav til kvaliteten. En gang smurte de inn et deksel med solkrem og bestrålte det med UV-stråler tilsvarende tre år i vanlig sollys. Den ene fargen falmet litt, og da måtte vi produsere på nytt, forteller Thorsen. – Egentlig er det litt rart. Hvorfor skal dekselet holde i 50 år, når mobilen ikke gjør det, spør han retorisk.

Imageware produserer også såkalte ”charms” til å henge på mobilen. I likhet med dekor-dekslene er dette pynt knyttet til ulike kampanjer. Vi får se små surfebrett fra en Ripcurl-kampanje, en smultring (donut) til en kommende Simpsonskampanje i USA, små hodeskaller til Skullcandy-kampanjene og edderkopper til den nær forestående Spiderman-kampanjen. – Disse små pyntegreiene er blitt en kjempesuksess. Vi omsetter for mer enn en million kroner i slikt, sier Thorén. 

Lisensjakt
For å komme i betraktning til større kampanjer er guttene tidlig ute med å sikre seg lisenser. Finalen i UEFA-cupen, tippeligaklubber i Norge, Spiderman 3, Simpsons i USA, en ny runde med Ripcurl – alt krever god planlegging og timing. De 8 ansatte i Norge har mer enn nok å gjøre. I USA sitter ytterligere 2 personer og jobber for å få avtaler til Imageware. Samtidig vurderer selskapet å ha en mann på heltid i Kina, og et kontor i Mexico.

Dekoskins produseres i Oslo, ellers foregår det meste av produksjon i Kina. – Vi har ikke en egen fabrikk, men det er ikke så langt unna. 90 prosent av fabrikkens oppdrag kommer fra oss. I perioder produserer de bare for oss, sier Thorsen. – Jeg har selv besøkt fabrikken for å forsikre meg om at produksjonen foregår i forsvarlige former, sier Thorsen. Det betyr blant annet at fabrikkarbeiderne får utbetalt en lovpålagt minstelønn. Likevel er produksjonskostnadene redusert til en tredel i forhold til tidligere, da produksjonen foregikk i Taiwan. 

Sluttkunder
Avslutningsvis tar Thorén frem sin bærbare datamaskin. Den er dekorert med samme motiv som vi så på dekoskinnet til spidermankampanjen. – Vi kan lage så store skins vi vil, sier Thorén, og bruker en lastebil som eksempel. 

Imageware har en egen nettside der du kan kjøpe produkter. Om ikke lenge skal du også kunne gå inn på siden og bestille deksler eller deko skins som du selv har designet.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen