Norske gründere bak ny fildelingstjeneste

Filoverføring er enkelt for de mer teknisk avanserte, men mange er usikre på hvordan dele større samlinger av bilder og dokumenter med venner og familie. Det vil DegreeConsultingGroup løse med tjenesten Filemail.com.

Del bilder og dokumenter
Selv om Filemail selvsagt kan benyttes til ulovlig fildeling av opphavsbeskyttet materiale, er det ikke tanken bak produktet. De to tidligere studiekompisene Stian Tonaas Fauske og Njål Gjermundshaug, har startet tjenesten med fildeling mellom venner og familie i tankene. 

- For mange av oss er deling av bilder og dokumenter via FTP-servere, Messenger eller Skype helt vanlig, men for mange andre har man ikke solid kunnskap om denne teknologien. Derfor satte vi oss ned for å se på enkle alternativer som alle kan benytte seg av, hvis du bil dele bildene fra familebesøket forrige helg, men også dokumenter med kollegaer på arbeidssteder hvor man har mailbegrensinger, sier daglig leder Stian Tonaas Fauske til Teknofil.


Filemail lar deg dele filene dine med flere mottakere.

Klønete løsninger
De to fikk grunnideen til tjenesten etter å ha hørt på innspill fra venner og kjente angående deling av bilder, men også behovet for deling av dokumenter med andre medarbeidere. Etter å ha sjekket hva som fantes tilgjengelig på markedet, fant de to ut at tilbudene var klønete og lite brukervennlige.

- Vi letet litt og fant ut at de fleste tilgjengelige løsningene var uelegante, og det hele ble gjort vanskeligere enn nødvendig. Dermed fant vi ut at vi ville utvikle dette et steg videre. Nå har tjenesten vokst til tre forskjellige varianter. En gratis variant, en premium som koster 17 kroner i måneden, samt en løsning basert på bedriftsmarkedet. Terskelen for å bruke Filemail er veldig lav, ettersom du ikke må betale eller logge deg inn på gratistjenesten, forsetter Fauske.

Ild i tørt gress.
De to pådriverne dro i gang en stille lansering av Filemail i mars i år, men allerede har tjenesten hatt 200.000 brukere, og det uten noen som helst form for annonsering eller annen markedsføring.

- Vi startet opp med å fortelle venner og kjente om produktet, men fordelen er at alle som mottar filer, også blir oppmersom på tjenesten. For hver person som mottar en fil har du en potensiell ny bruker. Derfor sprer tjenesten seg raskt, uten at vi trenger å bruke mye penger på det. Nå satser vi imidlertid hardere etter at vi har sett at produktet virkelig har livets rett, og oppfattes som attraktiv blant forbrukere, sier Gjermundshaug til Teknofil.


Stian og Njål lar deg dele festbildene uten registrering eller innlogging.

Hjulene går rundt
Foreløpig er ikke Filemail stort nok til at de to kan dedikere all sin tid til prosjektet. De driver fremdeles med en rekke andre prosjekter gjennom konsulteringsselskapet sitt, men Filemail er likevel et prosjekt som går i pluss.

- Vi kunne selvsagt ikke gjort dette uten de andre tingene vi jobber med, og vi har eksperimenter litt i forhold til annonseringen på siden. Til å begynne med prøvde vi ut med en rekke forskjellige annonseløsninger, men det ble litt for mye og uten mål og mening, så vi har valgt å tone det ned. Vi ser også at flere og flere velger å benytte seg av premiumløsningen, og når vi kun snakker om 17 kroner i måneden via Paypal, synes brukerne det er overkommelig. Vi ser også at egenannonsering for premiumtjenesten gir bedre avkastning enn annonsering for andre, sier Fauske.

Internasjonal oppmerksomhet
Det er ikke ofte norske nettjenester klarer å få fotfest i det store utland, men med Filemail er DegreeConsultingGroup i starten på noe som kan bli langt større enn det vi ser i dag. Norske brukere er ikke overrepresentert.

- Filemail ble valgt som Cool site of the day på Kim Kommando Show, et radioprogram i USA med over 2 millioner lyttere. Den japanske onlinemagasinet Gigazine skrev en større artikkel om oss i mai og de har 42 millioner lesere i måneden. Vi har også fått omtale i flere blader i Spania. Vi har flest besøkende fra USA, Japan, Norge. Colombia og Spania. Vi har også akkurat fått lagt ut den kinesiske utgaven av Filemail og håper på god response derfra, avslutter Fauske.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen