Norske bedrifter bommer på sosiale medier

– Mange er fremdeles grønne her, sier Ole Johan Heum i Steria.

Tvitring. Tilhengere. Blogging. Digging. Wikier. Venner. Dette er begreper som har blitt dagligtale på landets arbeidsplasser, både i kantinen og på styrerommet.

For ett år siden styrte 40 prosent av større norske bedrifter helt unna sosiale medier. Nå har den «usosiale» andelen skrumpet til 27 prosent, viser en ny undersøkelse som Medialect har gjennomført for IT-konsulentselskapet Steria.

Usosialt i eget hus

Men samtidig som alt fra klesprodusenter og skobutikker til eiendomsmeglere og yoghurtprodusenter nå gjør sine inntog i sosiale nettsamfunn, er det bare sju prosent av virksomhetene som aktivt bruker sosiale verktøy i egen organisasjon.

– For de aller fleste er sosiale medier fremdeles kun til utvortes bruk, og i verste fall bare enda en reklameflate for bedriften. Da har man ikke tatt innover seg hva sosiale medier egentlig handler om, hevder Heum.

Han mener det ligger et stort potensial i å bruke sosiale medier internt i de aller fleste organisasjoner.



Kommer for fullt

Heum viser til at situasjonen nå er litt som da internett gjorde sitt inntog på midten av 90-tallet:

– Det tok litt tid før alle skjønte hvor viktig den nye kanalen var. I dag er det vanskelig å forestille seg en arbeidshverdag uten nett, og slik vil vi nok tenke om sosiale medier om noen år, spår Heum, som er leder for Sterias tjenester innen samhandling i Norge.

Av undersøkelsen framgår det at 69 prosent av dem som har svart. er enig i at sosiale medier er svært eller ganske viktig for sin bedrift. I fjor høst var andelen under 50 prosent.

Positive erfaringer

Av de bedriftene i undersøkelsen som har gjennomført sosiale medieprosjekter, svarer hele fire av fem at resultatene har vært vellykkede.

Det kan ifølge Heum tyde på bruken av sosiale medier er i ferd med å modnes også på den profesjonelle arena.

– Selv om noen snubler i forsøkene, så ser vi flere eksempler på bedrifter som lykkes. Brukt riktig kan sosiale medier både være kostnadseffektivt og tilføre en ny dimensjon til alt fra kundedialog og markedsføring til produktutvikling og innovasjon.
(ANB)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen