Norske Tyggo vil slåss med Yelp

Slik skal restaurantguiden Tyggo nå ut til enda flere.

Medgründer Erlend Mosland i Tyggo fortalte på årets AppWorks at de snart er klar med en ny versjon av restaurantguide-appen sin. Med denne vil de utvide fra bare bare Oslo til å gjelde hele Norge. I tillegg vil appen få et par nye funksjoner, som for eksempel anbefalinger fra venner via Facebook.

– Vårt mål er helt klart å bli nummer 1 i Norge. Vi tror vel at vi med den nye appen er et par steg nærmere det, sa Mosland på konferansen.

Bordbestilling direkte i appen

Erlend Mosland i Tyggo holdt foredrag på AppWorks.
Erlend Mosland i Tyggo holdt foredrag på AppWorks.

Fra før fikk du informasjon om Oslo-restaurantene, menyer, kart, samt anmeldelser og brukervurderinger. Nå utvides tjenesten til å gjelde hele landet, du får forbedret søkefunksjon, muligheten til å legge ved bilde til kommentarene dine, mulighet til å lagre favoritter, ny design, venners anbefaliner og ikke minst bordbestilling.

–Vi introduserer bordbestilling sammen med Livebookings, og de har avtaler med cirka 100 restauranter i Norge, sa Mosland.

– Dette er våre første små skritt inn mot å kommersialisere appen. Vi tror vi kan utvide med flere kommersielle steg etter hvert, men dette er hovedfokuset vårt nå, sa han.

Som eksempler nevner Mosland at de har snakket med mange restauranter for å forhøre seg om hvilke funksjoner de kanskje kunne tenke seg. Særlig muligheten til å promotere "events" via Tyggo, eksempelvis Italiensk aften, er noe gründerne vurderer.

Da begynner de også å nærme seg kjerneområdet til en konkurrent som også er i vinden om dagen. Vi tenkter da på den sosiale nettverskstjenesten Yelp.

Les også: Test av restaurantguider til Android og iOS (Amobil)

Tines gode "Yelpere"

På Yelp er Tine Venås "Baronesse av Frogner", fordi hun har sjekket inn og vurdert  en rekke spisesteder.
På Yelp er Tine Venås "Baronesse av Frogner", fordi hun har sjekket inn og vurdert en rekke spisesteder.

Yelp er en sosial nettverkstjeneste fra USA som ble lansert i Norge i mai, 2012. Vi møtte Yelps "Community manager" Tine Venås i Oslo på caféen Kjøkken og bar, hvor hun fortalte litt om deres visjon med tjenesten og hva jobben hennes gikk ut på. Yelp-brukerne skriver anmeldelser om blant annet restauranter og caféer, og på den måten fungerer tjenesten som en restaurantguide. I tillegg et dette både et sosialt nettverk der brukerne får muligheten til å oppleve unike "events".

– Vi prøver å skape et samfunn både på nett og utenfor. Vi har Yelp-øl, og drar på kino. For et par uker siden var det taiwansk filmfestival. Våre "Elite-brukere" har vært på Godt Brød etter stengetid og laget pizza – og drakk vin. Det er en fin måte å bli kjent med nye mennesker på, sier Venås til Mobilen.no.

Hun er Yelps eneste ansatte i Norge, men jobber kun med tjenesten i Oslo. Arbeidsdagene sine bruker hun på å fortelle om bedrifter om Yelp, skrive anmeldelser,og arrangere eventer. Ifølge Venås setter spisestedene pris på å kunne nå ut til nye målgrupper – kanskje noen som bor på en annen kant av byen – på grunn av Yelp. Aktive brukere får til gjengjeld oppleve unike steder i Oslo og treffe nye folk. I tillegg kan du via appen eller nettsiden spørre andre brukere om råd, eksempelvis hvis du skal arrangere selskap for 35 personer eller bare vil ha tips til en restaurant du kan ta med kjæresten til.

– Hvor gamle er Yelp-brukerne i Norge?

– Den største gruppen er vel de på litt over 20 til omtrent 35, men vi har folk som er eldre enn det også, svarer Venås.

Yelp-arrangementene i Norge har normalt hatt 10-20 deltakere, men i noen få tilfeller over 50. Venås forteller at i USA kan de ikke arrangere noe på plasser som tar mindre enn 4000 mennesker fordi dette angivelig har blitt så popuært.

Forskjellige tjenester med visse likheter

Under foredraget på AppWorks erkjente Tyggo-medgründer Mosland at det ikke var plass til så mange tilsvarende apper i Norge, fordi det er et lite land. Når Tyggo-brukerne nå får muligheten til å ta bilder og kommentere matrettene, samt at de på sikt vurderer å promotere eventer via appen, vil de kanskje tråkke litt innpå Yelps område. Tåler begge aktørene det?

Yelp vil fortsatt være ganske annerledes fra Tyggo, og mange av brukerne deres vil nok uansett mene at det er det sosiale aspektet som er viktigst i Yelp, mens Tyggo helt klart har fokus på restaurantguiden. Sistnevnte vil dessuten satse utenfor hovedstaden, og dermed nå andre målgrupper om ikke så lenge. Ifølge Mosland skal den nye Tyggo-appen være klar mot slutten av måneden.

Se (nesten) alle foredragene fra AppWorks 2012 her

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen