Instagram blir trukket fram som én av de sosiale mediene foreldre sliter med å forstå. (Bilde: Teknofil.no)

Norske foreldre aner ikke hva barna gjør på Instagram

3 av 4 vet ikke nok om sosiale medier, hevder Telenor.

Telenor har siden 2009 fokusert mye på sin Bruk Hue-kampanje mot nettmobbing, som i hovedsak er rettet mot skolebarn. Nå vil skifte fokus til foreldrene, skriver selskapet i en pressemelding.

– Internett og sosiale medier er blitt en naturlig del av barn og unges dagligliv, og de er digitale borgere fra tidlig alder av. I dag har nærmere 70 prosent smarttelefon alt som 9-11-åringer, og er dermed i praksis online hele tiden. Det betyr at vi må inn på et enda tidligere tidspunkt enn før om vi skal lykkes i å gi dem gode nettvaner, sier Telenor-sjef Berit Svendsen.

I en ny undersøkelse som Norstat har utført på vegne av Telenor, kommer det frem at mange norske foreldre bekymrer seg over hvor liten kunnskap de har om barnas digitale liv. Særlig gjelder det bruk av sosiale medier, som Facebook, Instagram og Snapchat.

Tilbake til (den digitale) skolebenken

Telenor melder at de er i gang med å utvikle en tjeneste som skal hjelpe foreldre med «den digitale barneoppdragelsen». Tjenesten blir lansert til høsten. Tanken er at foreldrene lettere skal kunne holde seg oppdatert på nye digitale plattformer.

Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) sier at undersøkelsen til Telenor bekrefter det de også har fått tilbakemeldinger om fra norske foreldre.

– At hele 75 prosent av foreldrene opplever at de ikke har nok generell kunnskap om de digitale plattformene, og 80 prosent synes det er vanskelig å holde seg oppdatert om sosiale medier barna tar i bruk, sier oss at dette er noe foreldre trenger hjelp til, sier leder i FUG, Elisabeth Strengen Gundersen, i pressemeldingen.

– Felles ansvar for å stanse nettmobbing

Telenor-sjef Berit Svendsen vil hjelpe norske foreldre med «den digitale barneoppdragelsen».
Telenor-sjef Berit Svendsen vil hjelpe norske foreldre med «den digitale barneoppdragelsen». Foto: Telenor

Undersøkelsen til Telenor viser at fire av ti foreldre opplever digital mobbing som et problem, men at bare 4 prosent tror at deres barn utsettes for det. I realiteten utsettes etter sigende 13 prosent av norske barn mellom 9 og 16 år for mobbing på nettet, skal vi tro Telenor-sjefen.

– Mange tror det ikke angår dem, men det gjør det. [...] For å klare å utrydde digital mobbing en gang for alle, må vi alle ta vår del av det felles ansvaret – som venner, som familie, som naboer og som medmennesker, sier Svendsen.

Digital mobbing kan for eksempel dreie seg om «deling av upassende eller private bilder og filmer uten samtykke, ”skjønnhetskonkurranser” der man stemmer frem den peneste og styggeste i venneflokken, sjikanerende omtale om utseende eller seksuell legning, samt rykter, trusler og utestenging», skriver Telenor.

I Sverige kan for øvrig foreldre bli holdt strafferettslig ansvarlig for barnas nettmobbing, dersom de er under 15 år. I fjor måtte en mor betale erstatning på 150 000 kroner fordi datteren hadde trakassert medelevene sine via Instagram. Moren fortalte i retten at hun ikke hadde kjennskap til mobbingen.

– Foreldre må bygge sin egen nettkompetanse

Grunnet fremveksten av sosiale medier, skjer den digitale mobbingen først og fremst i lukkede rom, hvor foreldrene ikke har oversikt eller kontroll på det som skjer. Derfor mener Svendsen at foreldrene både bør lære barna gode nettvaner, og at de går foran som gode eksempler selv.

Telenor anbefaler at alle foreldre «bygger sin egen nettkompetanse» ved å følge med i media, og spørre barna oftere om hva de bruker de ulike tjenestene til. Videre bør de tenke over hva de selv legger ut på sosiale medier og i andre digitale kanaler. 

Internett-porno tvinger foreldre til å «ta praten»
Nå kan de ikke lenger vente til barna er tenåringer »

(Kilde: pressemelding)

 

 

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen