Assisterende salgsdirektør Nils Sejersted i P4 (fra v.), radiosjef Kalle Lisberg og Viamogründer Jan Løve Groth. (Bilde: Viamo/P4)

Norsk app vet hva du ser på TV-en

Skal krydre sendingen med linker, sosialt innhold og relevante annonser.

Det norske selskapet Viamo har i samarbeid med radiokanalen P4 og mediehuset MTG laget en mobilapp som gir utvidet innhold fra radio og TV direkte til smarttelefoner og nettbrett.

Tanken er at du skal kunne "sjekke inn" på radio- eller TV-kanalen du lytter til eller ser på, og så vil du få en kontinuerlig strøm av tilleggsinformasjon opp på mobilskjermen. Appen er laget slik at brukeren enten kan sjekke inn manuelt, eller den kan automatisk gjenkjenne kanalen ved å analysere lyden.

Ifølge en pressemelding fra selskapet viser internasjonale undersøkelser at mer enn 50 prosent av brukerne ser TV med en eller annen form for mobil enhet på fanget, eller fikler med mobiltelefonen samtidig som de hører på radio.

Viamo-appen viser en kontinuerlig strøm av informasjon under sendingen.
Viamo-appen viser en kontinuerlig strøm av informasjon under sendingen.Foto: Viamo

Det ønsker de gründerne i Viamo å ta konsekvensen av, og ser muligheter for nye annonsemuligheter ved å tilby reklame som er relevant for det innholdet som sendes akkurat for øyeblikket. Samtidig vil brukerne kunne få en mer engasjerende opplevelse av sendingene, for eksempel ved å kunne få informasjon om artisten man hører på eller få trafikkvarsler på radioen illustrert med kart.

Lettere å holde på brukernes oppmerksomhet

– Ved lansering følger Viamo døgnkontinuerlig innhold fra 40 TV-kanaler og 10 radiokanaler på det norske markedet. P4 har tatt steget helt ut, og produserer massevis av spesialtilpasset redaksjonelt innhold og reklamebudskap. MTG/Viasat følger etter, og etter hvert håper vi at alle norske kringkastere skal se mulighetene dette gir for direktekontakt med seere og lyttere, forteller Viamo-gründer Jan Løve Groth.

Radiosjef Kalle Lisberg i P4 mener Viamo-appen vil gjøre det morsommere å lytte til radio og se på TV.

– Second screen” er et verktøy for å holde på forbrukernes oppmerksomhet, gjennom å tilby relevant informasjon og engasjerende løsninger – også i reklamepausene. For lyttere og seere gir dette en rikere, mer engasjerende opplevelse av sendingene – for annonsører åpner det for inntekter gjennom en ny markedsføringskanal med innholdsrelevante reklamer, sier Lisberg.

Bak selskapet står de tre gründerne Trygve Refvem, Jan Løve Groth og Kristian Werner Sjøvold, som har bakgrunn fra blant annet digitalt salg, markedsføring og konseptutvikling innen web og applikasjoner. De har fått med seg finansielle eiere, samt mediehuset Modern Times Group i Norge.

PS! Viamo er en av foredragsholderne på Appworks-konferansen, som går av stabelen den 8. november. Mediehuset Tek, som eier Mobilen.no, er arrangør av konferansen. Du kan melde deg på her.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen