Norge presser EU på mobilpriser

Som vi tidligere har skrevet i Mobilen har det blitt dyrere å ringe etter at EU presset mobiloperatørene til å sette ned prisene sine. Grunnen er at operatørene i samme slengen endret takseringsintervallet, slik at brukerne ofte må betale for mer enn de faktisk ringer for.

Før måtte mobilbrukerne betale for hvert sekund, mens de nå ofte må betale for hvert påbegynte minutt. Det har store konsekvenser for brukeren. Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet har tidligere tatt opp problematikken med EU og har klare meninger om saken.

- Vi er ekstremt klar over dette problemet og vi har gjort EU oppmerksomme på dette. Det er en fordømt uskikk, sier Jensen til Mobilen, som nå vil presse EU enda mer.

Legger frem saken
Post- og teletilsynet (PT) har gjort sine egne beregninger som viser at det for stort sett de fleste samtalelengder vil være dyrere å ringe enn før markedet ble regulert. PT legger i dag frem disse beregningene for ERG (European Regulators Group).

De norske mobiloperatørene hevder de må følge den europeiske ”takseringsstandarden” når deres kunder ringer eller mottar samtaler fra utlandet. Siden de blir fakturert per påbegynte minutt fra den europeiske operatøren er de nødt til å føre dette videre til de norske kundene.

- Dette er ikke noe NetCom ville, men vi er nødt til å føye oss etter flertallet. Vi kan jo ikke selge en vare billigere enn det vi kjøper den for, sier informasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i NetCom til Mobilen.

Nå gjenstår det bare å se om Post- og teletilsynet får gehør hos ERG og kommissær Vivane Reding, som tidligere har vært meget offensiv i kampen mot mobilbransjen.
 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen