Teslas superladestasjon på Nebbenes utenfor Oslo vil i dag få 44 ladepunkter. Det gjør den til Europas største. Her fra åpningen i 2016.
Teslas superladestasjon på Nebbenes utenfor Oslo vil i dag få 44 ladepunkter. Det gjør den til Europas største. Her fra åpningen i 2016. (Foto: Henrik Skolt, NTB scanpix)

Norge har nå Europas to største Supercharger-stasjoner

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Tesla åpner i dag utvidelsen av Supercharger-stasjonen på Nebbenes ved Eidsvoll Verk, rundt seks mil utenfor Oslo. 

Den utvider antall Supercharger-stolper fra 30 til 44. Det gjør at Nebbenes-stasjonen igjen er Europas største Supercharger-stasjon, ifølge Tesla, en tittel den da overtar fra stasjonen på Rygge, som i disse dager også blir utvidet fra 34 til 42 stolper.

Europas største-tronen er for øvrig en trone Nebbenes-stasjonen også hadde da den åpnet i 2016 - den gang med 20 stolper. Fortum har dessuten åtte ladepunkter her. 

De største ligger i Kina 

Verdens tre største Supercharger-stasjoner ligger alle i Kina og har 50 stolper hver, meldte Electrek i januar – herav to i Beijing og en i Shanghai. 

Teslas Supercharger-stasjoner fungerer slik at to stolper deler en strømforsyning på totalt 145 kilowatt. Om det bare er én bil som lader på stolpeparet kan den få opptil 120 kilowatt effekt, mens effekten er begrenset til 70 kilowatt når det er to biler som lader samtidig.

Effekten Tesla har tilbudt har dermed vært betraktelig større enn på «vanlige» hurtigladestasjoner, som i all hovedsak har vært begrenset til 50 kilowatt. Flere operatører holder imidlertid i disse dager på å oppgradere sine stasjoner til 150 og i noen tilfeller 350 kilowatt.  

Må ha to kabler 

Europa-versjonen av Tesla Model 3 har byttet til CCS-hurtiglading. Det gjør at Tesla må legge til en kabel på superladerne sine. Foto: Tesla

Tesla holder for øvrig på med en annen stor oppgradering av ladestolpene sine for tiden. Tesla Model 3 er som kjent på vei ut i markedet, og den europeiske versjonen av bilen har fått CCS-kontakt til hurtiglading. Det gjør at Tesla må oppdatere samtlige Superchargere for å gi dem støtte for Model 3. 

På stasjonen på Nebbenes har rundt en tredjedel av stolpene blitt oppdatert med Model 3-støtte, opplyser Tesla. «De fleste» av stasjonene ellers i Norge er også tilrettelagt, får vi vite. 

– Eiere av Model 3 vil på kartet i bilen sin kun få opp Supercharger-stasjoner med CCS-mulighet og antallet Supercharger-stolper som har CCS-kabel, skriver kommunikasjonsrådgiver Nora Wisløff Egenæs i Tesla i en e-post til Tek.no. 

Tesla satte for øvrig nylig opp prisen på superlading for dem som ikke har gratis lading inkludert fra da de kjøpte bilen. Først varslet de en økning fra 1,40 kr/kWh til 1,86 kr/kWh i Norge, men etter store negative reaksjoner valgte de å redusere økningen noe. Nå koster Supercharger-bruken 1,70 kr/kWh. 

Tesla har nå 51 Supercharger-stasjoner i Norge, med til sammen 632 ladeplasser, opplyser Egenæs. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen