PayPal InStore-appen kan brukes i enkelte butikker i London. (Bilde: PayPal.)

– Norge er svært interessant for PayPal

Jobber med å få gjennomslag for nye mobile betalingsløsninger.

Betaling via mobiltelefonen er noe det snakkes mye om for tiden, og alt fra kredittkortselskaper til Google og teleoperatører slåss om å få innpass med sine løsninger. En annen aktør som nå trapper opp kampen om å få tilgang til mobiltransaksjonene til norske kunder er PayPal, et betalingsselskap som nå er eid av den amerikanske netthandelkjempen eBay.

– Skandinavia er et veldig interessant marked for oss. Vi har 1,3 millioner aktive brukere bare i Skandinavia, sier salgssjef Daniel Aronowitsch i PayPal til Mobilen.no. Han forteller at det innenfor betalingsbransjen er viktig for alle å "eie" transaksjonen, siden det er der man tjener penger. – Vi har estimert at det vil bli foretatt mobile transaksjoner for rundt 10 milliarder dollar i 2012, sier han.

Ifølge Aronowitsch ligger Skandinavia i forkant når det gjelder mobile transaksjoner, langt foran land i sydligere deler av Europa. Samtidig er Norge det landet i Skandinavia som er mest interessant for PayPal, sett i forhold til størrelsen på befolkningen.

PayPal estimerer at mobile betalinger via PayPal vil passere 10 milliarder dollar i år.
PayPal estimerer at mobile betalinger via PayPal vil passere 10 milliarder dollar i år.Foto: PayPal.

– Nordmenn handler mer enn dansker og svensker. Det er ganske stor forskjell, kanskje ikke i antall transaksjoner, men først og fremst på hvor store ordrene er. I Norge har kundene en større verdi på handlevognen enn i Sverige og Danmark, sier Aronowitsch.

En av grunnene til at PayPal har fått mange brukere i Norge, er ifølge Aronowitsch at nordmenn handler mye i utenlandske nettbutikker.

Tester ut nye betalingsløsninger

Aronowitsch mener gode betalingsløsninger på mobilen gir bedriftene mye større mulighet til å ta betalt uansett hvor kunden befinner seg, ikke bare i butikkene – men også på bussen eller trikken.

– Vår visjon er å være en digital lommebok. Det betyr at det ikke skal være noen begrensinger når det gjelder hvor du er eller hvilken type vare du kjøper. PayPal skal finnes tilgjengelig som betaling, uansett hvor man er, forteller Aronowitsch.

Han forteller at de jobber mye med såkalte POS-løsninger ("Point of Sales"), det vil si betalingsløsninger ved kassen i butikkene. I tillegg har de samarbeid med blant annet Samsung om filmleie på TV-er.

I Sverige testet PayPal i fjor vinter en NFC-basert betalingsløsning i samarbeid med Alpingaraget og Webhallen. Løsningen benyttet en PayPal-app som baserte seg på NFC-teknologi, slik at kundene kunne betale i kassen med telefonen.

Teknologien bak denne appen er tatt videre til PayPayls engelske team, som har videreutviklet den. Løsningen er tatt i bruke i enkelte butikker i London, og baserer seg på en strekkode som er koblet til den digitale lommeboken du har i Paypal. Når du skal betale for varene i kassen, viser du frem mobiltelefonen med strekkoden, og butikken kan trekke beløpet rett fra PayPal-kontoen din. Appen er selvfølgelig sikret med en PIN-kode, slik at det er bare du som kan bruke den.

Daniel Aronowitsch, salgssjef i PayPal.
Daniel Aronowitsch, salgssjef i PayPal.Foto: Kurt Lekanger, Mobilen.no

En betalingsterminal må fungere med alt

Det er imidlertid flere ulike løsninger som testes ut, og Aronowitsch kan ikke peke på noen universalløsning som er like rundt hjørnet.

– Vi jobber for å støtte alle typer teknologier og enheter, og vil ikke begrense oss til NFC. Vi skal finnes tilgjengelige uavhengig av teknologi, om det er NFC, QR-koder eller noe annet, sier Aronowitsch.

– Det er mange aktører som jobber for sine betalingsløsninger, som kredittkortselskapene, operatørene, og så videre. Vil vi få løsninger som fungerer på tvers av alt, og som er enkle å bruke for kundene?

– Som det er i dag så må det bli smidigere enn det å ta opp kortet og gjennomføre kjøpet. Noe må til for at det skal bli en enklere prosess som de som selger tjener på – i form av tid – og at det er enklere for kunden som gjør kjøpet. Ett eksempel på det kan være det vi gjør med Home Depot i USA. Der trenger man ikke å ha med noe til butikken for å gjennomføre et kjøp. Du tar med varene til kassen, hvor du kan velge å betale med PayPal. Etter at du har identifisert deg med ditt telefonnummer og en PIN-kode, trykker du på "Pay" for å betale. Det er hva jeg kaller en digital lommebok, sier Aronowitsch.

Aronowitsch mener det i fremtiden vil være én terminal i butikken, som vil støtte alle de ulike teknologiene.

Slik kan en PayPal-basert betalingsløsning på mobilen se ut.
Slik kan en PayPal-basert betalingsløsning på mobilen se ut.

Har fått innpass i flere norske nettbutikker

PayPal har ifølge dem selv hatt god fremgang i det nordiske markedet i det siste, og har blant annet fått inn sine betalingsløsninger hos Clas Ohlson, Nelly.com og XXL Sport.

Mange av nettbutikkene har ifølge Aronowitsch mange besøkende fra mobile enheter, men mangler betalingsløsninger som fungerer optimalt på disse enhetene. Det å få konvertert besøkende via mobilen til betalende kunder, er noe mange sliter med.

Løsningen skal være enklere å bruke enn å taste inn kredittkortinformasjon, og den skal også automatisk kunne fylle ut informasjon om blant annet leveringsadresse – basert på informasjon som ligger lagret om deg hos PayPal. Dermed skal du spare tid, samtidig som PayPal ivaretar sikkerheten.

Les også: Operatørene etablerer felles selskap for mobilbetaling

Denne videoen viser hvordan løsningen PayPal tester ut i London fungerer:

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen