Nordmenn mest teknogale

TNS Gallup utførte for kort tid siden en undersøkelse av det nordiske mobilmarkedet for Nokia. Selskapet har de undersøkt hvilke telefoner folk er ute etter i år, med fokus på nasjonale forskjeller mellom Norge, Sverige og Danmark. Tusen mennesker fra hvert land har blitt spurt.

Resultatet er entydig. I Sverige og Danmark er man fortsatt skeptiske til å ta i bruk avanserte funksjoner som mobil e-post og nettleser. I Norge derimot, sier vi "ja takk, begge deler".

For eksempel peker 37 prosent av alle nordmenn på mobil e-post som en viktig funksjon. I Sverige vil 33 prosent karakterisere mobil e-post som viktig, mens tallet i Danmark er så lite som 23 prosent. Samtidig vil 30 prosent av nordmenn ha nettleser på sin telefon, mens tallene for Sverige er på 24 prosent og på beskjedne 15 prosent i Danmark.

Kalenderfunksjonen ser nordmenn også på som en viktig funksjon. Hele 56 prosent i Norge mener at planleggerfunksjonen er et elementært verktøy i hverdagen. I Sverige er resultatet 45 prosent, mens 34 prosent av danskene mener at planleggeren er viktig.

Bildemeldinger - en stor faktor
I Norge har hele 36 prosent interesse av bildemeldingsfunksjon (MMS) på mobiltelefonen sin. I Sverige og Danmark er tallene henholdsvis 24 og 13 prosent.

Nordmenn er også sugne på megapikselkamera. 44 prosent av alle nordmenn sier at deres neste mobiltelefon skal ha megapikselkamera. I Sverige ønsker 42 prosent det samme, mens Danmark igjen ligger nederst på listen med kun 29 prosent.

"Undersøkelsen viser at interessen for å ta bilder og sende til andre har økt, og det er nordmenn som har sterkest hang til MMS blant skandinavene", sier Tomas Chatzopoulos, Nokias produktsjef for Skandinavia.

Forskjeller fra tidligere
Da Nokia utførte den samme undersøkelsen i 2003, fant man at 6 av 10 nordmenn mente at de aldri ønsket å ta bilder med mobiltelefonen sin, og derfor ikke trengte kamera på telefonen. Videre kunne 2 av 3 meddele at de ikke ønsket å spille inn videosnutter for å sende videre til andre.

Vemodige resultater vil vi si, men ting har tydeligvis endret seg siden resultatene har snudd seg på hodet i årets undersøkelse.

Svenskene ønsker design
Det er imidlertid ikke kun nordmenn som krever mye ut av mobiltelefonen. Det viser seg nemlig at svenskene er vel så opptatte av design som vi er opptatte av funksjoner.

83 prosent av svenskene mener størrelsen har stor innflytelse på mobilvalget. 74 prosent av oss nordmenn er enige, mens 25 prosent av danskene er opptatte av størrelsen.

Når det gjelder design glimter også svenskene til, der 42 prosent mener at fargen er viktig. I Norge mener 30 prosent at fargen har betydning, mens hos danskene er tallet 25 prosent.

Mobile medier i Norge
TNS Gallup kan også meddele at ti prosent av oss nordmenn bruker mobilt medieinnhold én gang i uken eller oftere. I aldersgruppen 12 til 19 år bruker 25 prosent mobilt medieinnhold minst én gang i uken.

For å illustrere har TNS Gallup blant annet tatt utgangspunkt i tall fra VG. Av VG-leserne er det 34 prosent som leser papirutgaven, mens 23,9 prosent leser nettutgaven VG Nett. Samtidig er det så mye som 1,1 prosent som leser den mobile WAP-utgaven, VG Mobil.

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen