Nordmenn har HD-dilla

Med digitaliseringen av TV-signalene har utrykket HD kommet for fullt. Den nye oppløsningen gir flatskjermer mulighet til å by på bedre skarphet og fargegjengivelse, og kampen for å produsere og distribuere kvaliteten er hard.

RiksTV ble som første distributør som ga deg muligheten til å se produksjonene til TV 2 i den nye høyoppløste kvaliteten. Og alt tyder på at distribusjonen av det nye innholdet i HD høster gode inntekter.

- Det er ingen tvil om at vår introduksjon av TV 2 i HD har vært med å prege vår økning i sommer, og kanskje da spesielt dekningen av Tour de France i HD, forteller Jens-Petter Gjelseth i RiksTV til Teknofil.

Høy økning
Sommeren er for mange på hell. Det har vært varierende vær, der spesielt foregående måned på Sørlandet ikke bød på de helt store solopplevelsen. Dette har vært en påvirkende faktor til at selskapet har merket en stor økning i salget.

- I sommer har vi hatt en god økning i antall henvendelser vedrørende våre produkter, og spesielt har Rikspakken og Månedskortet vært de mest etterspurte. I forhold til foregående måneder, har vi en økning på mellom 15-30 % i salget, forklarer Gjelseth.

Dropper TV 2 HD
Som vi tidligere har vært inne på, dropper Canal Digital TV 2 HD. Etter å ha kommet frem til at vilkårene for å kunne distribuere kanalen var urimelige, både med en stiv pris, men også at de ble bundet til alle TV 2 s kanaler dersom de ønsket TV 2 HD.

- Canal Digital har per i dag et av Norges beste tilbud på HD-innhold, og kan vanskelig se hvordan TV 2 HDs maksimale 30 timer HD-innhold i uken kan rettferdiggjøre en prisøkning for våre kunder. De har allerede har mer enn 1300 timer HD å velge mellom fra før i uken, forteller Jørgen Thaule i Canal Digital.

Økende HD-salg
Tiltross for at det ser ut som Canal Digital ennå ikke kommer til å få TV 2 HD inn i sin portefølje, merker selskapet en økende interesse for den høyoppløste kvaliteten. Selskapet har allerede solgt mange HD-kompatible dekodere.

- Vi merker helt klart en voksende etterspørsel etter HD, og ingen tvil om at både sport- og filminnhold i HD er med å trekke seere. Vi rundet tidligere her i sommer 300 000 solgte dekodere med HD-kompatibilitet, forklarer Thaule.



Også uenig

På lik linje som Canal Digital er heller ikke Get spesielt fornøyde med vilkårene TV 2 stiller for at selskapet skal få sende den nye HD-kanalen. De ser en utfordring i å få en eventuell avtale på plass.

- Det er en utfordring i at flere kanaler ønsker å bruke HD som et forhandlingskort til å tjene mer penger, forteller Øyvind Husby i Get.

Selskapet er en tung aktør i markedet på HD, og sender flere hundre timer med HD hver uke. De merker en markant økning i etterspørselen etter høyoppløst kvalitet.

- Vi ser et økende salg av dekodere med HD-mulighet, og spesielt vår PVR-dekoder har i den siste tiden solgt godt. Vi ser at HD definitivt er med å trekke lasset mer en tidligere, sier Husby.



Sport i HD

Viasat har lenge hatt sport i HD-kvalitet. Selskapet merker at deres satsning på Champions League i høyoppløst kvalitet har vært med å trekke opp interessen for teknologien betraktelig.

- Vi satser hardt på sport, og har hatt suksess med å satse på sport i HD. I Sommer har vi hatt et økende salg av HD-dekodere, og ser at interessen virkelig har begynt å komme, forteller Øystein Hygen Christensen.

Ser du på HD-kanaler i dag? Diskuter i forumet hva du synes om dagens HD-tilbud.


Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen