Nordmenn er glade i å klage, og klager mest i hele Norden. (Bilde: istock 2990827/15497513)

Nordmenn klager mest i Norden

Men vi blir ikke mer fornøyde av den grunn.

Du har satt deg ned i sofaen med en kald drikke, og er klar for en herlig TV-kveld med film, fotball og kanalsurfing. Du skrur på TV-en, men i stedet for vakre bilder blir du presentert med en ildrød feilmelding. Hva gjør du? Jo, du ringer og klager på TV-leverandøren din, så klart! 

Ifølge en ny undersøkelse gjennomført av EPSI er nordmenn de som klager mest i Norden, og i de aller fleste tilfeller er det to ting vi liker å klage på: Digital-TV og bredbånd. 

Over halvparten er misfornøyde

Vi klager hovedsakelig på bredbånd og digital-TV.
Vi klager hovedsakelig på bredbånd og digital-TV.Foto: EPSI Norge

Akkurat hva det klages om hver gang er ikke sikkert, men at vi er misfornøyde er det derimot statistisk bevis for. Over halvparten av alle som klager, 51 prosent, opplever dårlig klagehåndtering, og bare 36 prosent er fornøyd håndteringen.

Disse tallene går hånd i hånd med antallet ganger de som har en feil å melde om faktisk må klage.

Blant de som bare var nødt til å klage én gang, var nesten halvparten fornøyde. Måtte de ta kontakt ytterligere en gang, sank tallet ned til 35 prosent. Hvis de var nødt til å ringe enda flere ganger, gikk tilfredsheten raskt nedover. 

Kvinner klager mest

Et annet funn EPSI gjorde i undersøkelsen var at det er kvinner som generelt klager mest, også når det kommer til bredbånd og Digital-TV.

Basert på de 3000 intervjuene som ble gjennomført konkluderte EPSI med at 35 prosent av kvinnene hadde klaget til bredbåndsleverandøren sin, mens 32 prosent av mennene hadde klaget. For digital-TV var fordelingen ganske lik, med henholdsvis 31- og 28 prosent kvinner og menn som klaget.

Kan bli lojale kunder

Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge, mener at god kundeservice kan bidra til lojale kunder.
Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge, mener at god kundeservice kan bidra til lojale kunder.Foto: EPSI Norge

Ikke overraskende er konklusjonen at desto fortere en feil som kunden klager inn blir rettet, jo lykkeligere blir kunden. 

— Det er ikke nødvendigvis slik at en klagende kunde er og blir misfornøyd. God klagehåndtering kan føre til både tilfredse og lojale kunder, forteller Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.

På spørsmål om hvorfor akkurat nordmenn er så glade i å klage, var Høst litt usikker.

— Det er jeg ikke helt sikker på. Hvis jeg skal tippe er det kanskje fordi nordmenn opplever at de betaler ganske mye, og derav forventer mer, og klageterskelen er lavere, forteller Høst til Teknofil.no. 

For å være på den sikre siden legger han også til at det er mange bransjer der ute som de ikke har målt, og det kan være varierende resultater på andre felt. 

Sjekk også når du kan klage hvis mobilen din går i stykker » 

(Kilde: EPSI-undersøkelse)

Kommentarer (29)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen