Lave abonnementtall og misfornøyde kunder er HBO Nordics hovedutfordringer. (Bilde: HBO Nordic)

Nordmenn har ikke fått sansen for HBO ennå

HBO Nordic sliter i motbakke, men tror på bedre tider.

Mens Netflix nylig kunne skryte av å ha fått tre millioner nye brukere på verdensbasis i løpet av første kvartal i år, er visa en ganske annen for HBO Nordic.

Ifølge en undersøkelse utført av TNS Gallup i midten a v mars, benytter 369 000 personer seg av Netflix ukentlig i Norge. Til sammenligning kan HBO Nordic vise til kun én tiendel av dette – med skarve 36 900 abonnenter. Det skriver NRK.

– HBO fremdeles ferskt

Netflix ble lansert for fullt i Norge i oktober 2012, mens HBO Nordic startet utrullingen i desember. Tjenesten fikk først en bred lansering mot slutten av februar, og HBO Nordics ansvarlige for markedsføring og distribusjon i Norge, Rune Espedalen, forteller at det er viktig å ta dette med i vurderingen av de svake tallene.

– Da denne undersøkelsen ble gjort, hadde vi ikke vært på markedet i mer enn noen uker. Vi hadde heller ikke hatt premiere på den tredje sesongen av Game of Thrones, en serie som har gitt oss mye oppmerksomhet og mange nye brukere, sier han til NRK.

Får mye kjeft

Det er likevel ikke til å stikke under stol at HBO Nordic har fått huden full etter både ufordelaktige brukervilkår og selve bildekvaliteten og funksjonaliteten på tjenesten.

Den offisielle Facebook-siden nærmest flommer over av negative tilbakemeldinger, og vi har heller ikke unngått å legge merke til slakten på våre egne kommentarfelt.

Til NRK sier Rune Espedalen at HBO Nordic tar alle henvendelser seriøst, og Hardware.no har selv opplevd å motta svar på alle forespørsler til selve tjenesten – enten det er via Facebook eller over e-post.

Optimist

Til tross for all motgangen, er likevel Espedalen en optimist når det kommer til framtiden for strømmetjenester generelt, og HBO Nordic spesielt.

Statistikken fra TNS Gallup viser nemlig at fire prosent av de spurte benytter seg av Netflix hver dag, noe som tilsvarer cirka 150 000 personer.

– Jeg håper at disse tallene stemmer, ettersom det viser litt av potensialet i markedet, sier Espedalen, som ser på tallene som positivt for alle aktørene. – Netflix har et nesten et halvt års forsprang her i markedet, og det er veldig oppløftende å se hvor mange brukere de har fått.

Ti prosent av kundemassen bruker altså Netflix ukentlig. Deretter finner vi TV 2 Sumo med seks prosent og Viaplay med to prosent. HBO Nordic, Comoyo, Altibox Chill og SF Anytime karer seg til én prosent hver per uke.

Se hva Netflix har planer om:
Netflix vil endre på opphavsrettbransjen »

(Kilde: NRK)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen