Porsches Mission E-konsept ble først presentert i 2015. Nå har nesten 2000 nordmenn betalt depositum på bilen.
Porsches Mission E-konsept ble først presentert i 2015. Nå har nesten 2000 nordmenn betalt depositum på bilen. (Foto: Odd Andersen/AFP/NTB scanpix)

Nesten 2000 nordmenn har forhåndsbestilt Porsche-elbilen


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Elbilinvasjonen har brakt med seg en trend til bilmarkedet: Å betale depositum for å sikre seg en plass i køen til en kommende bil. 

Porsche lanserte muligheten for forhåndsbestilling 18. april, og administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norge sier til Tek.no at de på nåværende tidspunkt har 1860 kunder som har betalt inn depositum. 

Porsche krever 20 000 kroner i depositum, som innebærer at kundene har betalt inn godt over 37 millioner kroner lenge før de har sett noe mer enn en konseptversjon av bilen. 

600 hestekrefter 

De varslede spesifikasjonene for konseptbilen er imidlertid attråverdige. 

Bilen kan by på 600 hestekrefter, firhjulstrekk og  0-100-tiden skal være på respektable 3,5 sekunder. 

Toppfarten for Mission E skal være over 250 kilometer i timen. Enn så lenge er det få offisielle tall og spesifikasjoner på plass for bilen, så også her må man ta informasjonen med en klype salt.

Rekkevidden for bilen skal være på 508 kilometer per lading, men størrelsen på batteriet er ikke kjent, så det er godt mulig Porsche benytter den urealistiske NEDC-standarden som grunnlag for rekkevidden.

Bilen benytter et batterisystem på 800 volt, noe som åpner for hurtiglading med inntil 350 kW effekt. Det skal gi muligheten til å fylle opp batteriet til 80 prosent på bare et kvarters tid, noe som kanskje tilsier et batteri på rundt 100 kilowattimer. 

Porsche Mission E Concept. Bilde: Porsche

Siste halvdel av 2019 

– De første bilene er ventet å komme i siste del av 2019, og størstedelen av volumet regner vi med å levere i løpet av 2020. Selv om vi er overveldet av den store interessen, hadde vi forberedt våre kolleger i Stuttgart på stor interesse, så vi er sikre på å få en relativt stor andel av tilgjengelig produksjon den første tiden, sier Scheel. 

Han sier han ikke kan uttale seg om prisen, men det har tidligere vært estimert en startpris rundt 85 000 amerikanske dollar. En Tesla Model S 100D starter på sin side på 102 300 dollar i dag, som blir til ganske nøyaktig 800 000 kroner i Norge, hvor vi i dag ikke har moms eller registreringsavgift på elbiler. 

Det kan kanskje tyde på at Porsche Mission E tikker inn litt over prisnivået som Jaguar i-Pace starter på, nemlig rundt 600 000 kroner.  

Audi e-tron-prototypen kjørte rundt i gatene under bilmessen i Geneve tidligere i år. Produksjonsversjonen skal presenteres 30. august. Foto: Audi

Stor pågang hos Audi 

En annen heftig forhåndsbestilt bil som kommer i år er for øvrig Audi e-tron quattro, hvor konseptbilen har 436 hestekrefter og et batteri på 95 kWh. Her er det per dags dato rundt 4500 nordmenn som har betalt inn depositum på 20 000 kroner, som altså betyr at 90 millioner depositumskroner står på Audis konto. 

Verdenspremieren på Audien er satt til 30. august, og kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller sa til Tek.no nylig at de planlegger å levere ut de første bilene til kunder i januar 2019, og at de ser for seg å få nok biler til alle som står på – og flere til.

Prismessig hadde de imidlertid ikke noe mer å melde enn det Audi sentralt meldte for litt siden, nemlig at bilen ville koste fra 80 000 euro i Tyskland. Om vi igjen bruker Tesla Model S 100D som sammenlikningsgrunnlag, starter den i dag på 106 000 euro i Tyskland og altså 800 000 kroner i Norge. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen