Nordmenn kjøper stadig større og dyrere TV-er.
Nordmenn kjøper stadig større og dyrere TV-er. (Bilde: Vegard Grøtt / NTB scanpix)

Nordmenn handler mer og dyrere elektronikk

Her er det vi bruker stadig mer penger på.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Nye tall viser at vi nordmenn kjøper stadig mer og dyrere elektronikk, melder Elektronikkbransjen i en pressemelding. I de første seks månedene i år har elektronikkmarkedet i Norge økt med 14 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Tilbakemeldingene fra bransjen er at nordmenn fortsetter å velge produkter i toppsegmentene, og at det i stor grad er årsaken til at markedet vokser, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

«Folke-TV-en» er over 55-tommer og har 4K

Elektronikkbransjens tall viser blant annet at interessen øker for nye TV-er, og at nesten halvparten velger flatskjermer mellom 55 og 65 tommer. 78 prosent av alle TV-er solgt i 2017 har vært såkalte smart-TV-er.

Jan Røsholm i Elektronikkbransjen
Jan Røsholm i Elektronikkbransjen Foto:  Ole Henrik Johansen / Tek.no

Markedet beveger seg også sakte men sikkert videre fra Full HD-skjermer og opp til 4K-oppløste paneler. 28 prosent av solgt så langt i år har hatt 4K-oppløsning. Mer høyoppløst innhold på tjenester som Netflix og YouTube skal ha bidrat til denne trenden, skal vi tro elektronikkbransjen.

Bruker mer penger på lyd

Det ser også ut til at vi nordmenn liker å høre på musikk på farten. Selv om det ikke har blitt solgt flere hodetelefoner i år enn i 2016, bruker vi mer penger når vi først kjøper. 

Fortsatt bruker nesten halvparten av oss under 1000 kr på et par hodetelefoner, men stadig flere koster på seg dyrere modeller. Mens kun åtte prosent kjøpte hodetelefoner til over 3000 kroner i fjor, har denne andelen vokst til 13 prosent i år. 

Når vi først er inne på lyd så er også salget av DAB-radioer på oppadgående i forbindelse med at stadig flere fylker har fått slukket FM-nettet.

Lar oss ikke skremme av høye priser på mobiler

I Norge bruker vi mye penger på mobiltelefoner, og oftest ender vi opp med toppmodellene til de ulike produsentene. Hittil i år har vi handlet tre prosent flere mobiler enn tilsvarende periode i fjor. 

– Nordmenn velger flaggskipmodellene når vi kjøper mobil, og den trenden fortsetter i 2017, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Marte Ottemo i Elektronikkbransjen
Marte Ottemo i Elektronikkbransjen Foto:  Ole Henrik Johansen / Tek.no

Sammen med dyre telefoner er vi også hektet på smartutstyr som kan kobles til telefonen. 

– Salget av aktivitetsarmbånd har vokst 50 prosent fra 360 000 til 440 000 enheter, mens smartklokkesalget har økt med hele 60 prosent, fra 200 000 til 320 000 enheter, sier Ottemo.

Fordelingen mellom kjønnene er ganske jevnt når det kommer til disse produktene, og det er aldersgruppen mellom 30-39 år som er ivrigst på å kjøpe tilleggsutstyret. 

Nedgang for hvitevarer

Produkter som mobiler, TV og smart-enheter betegnes ofte som brunevarer. Og det er i dette segmentet at vi nordmenn handler mer i år. Ser vi på store hvitevarer så faller dette salget noe, med tre prosent færre solgte enheter. 

Men det er noen hvitevarer som har blitt mer populære i år. Såkalte kombinasjonsmodeller, som både kan vaske og tørke klesvasken din, har tatt et byks på hele 49 prosent sammenlignet med i fjor. 

– Folk bor i stadig mindre leiligheter, og vil gjerne slippe å bruke verdifull plass på store maskiner. Nå er teknologien kommet så langt at kombinasjonsmaskinene gir veldig gode vaske- og tørkeresultat, avslutter Røsholm.

Hvilke smartklokker og aktivetsbånd er best? Sjekk ut våre anbefalinger »

(Kilde: pressemelding) 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen