(Bilde: Roy Arne Christiansen, Hardware.no)

– Nordmenn elsker store TV-er

Og du kan forvente et hav av dem i 2013.

Hardware.no/Stockholm: Det var ikke mange år siden en 40-tommers TV ble ansett som en stor skjermstørrelse, og bare fåtallet var ute etter noe større enn dette. På et konferanserom i World Trade Center i Stockholm får vi imidlertid beskjed om at vi ikke bare vil ha større TV-er enn 40 tommer, men gjerne opp i 60 tommere og forbi.

I januar vil forbrukerelektronikkmessen CES nok en gang gå av stabelen i Las Vegas i USA. Messen er et samlepunkt for alle verdens elektronikkprodusenter, og et ypperlig tidspunkt for dem å vise verden hva slags dingser de vil slippe i det kommende året. Det er her vi vil se hva 2013 vil bringe, og hvor fokuset til de mest toneangivende selskapene vil ligge.

Som en liten smakebit på denne messen ble det nylig arrangert et pressetreff for nordisk og baltisk presse i Stockholm, regissert av folkene bak CES-messen, organisasjonen CEA.

Foruten å snakke om selve messen, fikk vi også servert et par spådommer om hva vi kan forvente oss i 2013. Et par stikkord er store, smarte TV-er, lure koblinger til både nettbrett og mobil, og ikke minst et elektronikkmarked som sakte men sikkert beveger seg over mot skybaserte, synkroniserte tjenester.

Større, men færre TV-er

 Stefan Bergdahl har studert salgstallene for det nordiske markedet.
Stefan Bergdahl har studert salgstallene for det nordiske markedet.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

La oss begynne med TV-markedet. Ifølge Stefan Bergdahl, en markedsanalytiker ved GfK Retail and Technology, er TV-er en av produktene i teknologimarkedet som fortsatt selger godt, og antageligvis vil fortsette å gjøre det i de kommende årene.

Mens elektronikkbransjen som en helhet ser synkende tall over nesten hele linjen, er det smarttelefoner, nettbrett og i en liten grad TV-er som holder pengemaskinen i gang.

Her i Norden er det Norge som leder an TV-marsjen. Ikke nok med at vi i gjennomsnitt kjøper flere TV-er enn naboene våre, vi kjøper også større TV-er. De aller fleste TV-er som har blitt solgt i 2012 har vært på 46 tommer eller større, og TV-er med skjermer på 60 tommer har økt drastisk i popularitet.

Nordmenn skiller seg ut i Norden som størrelsesorienterte TV-kjøpere. .
Nordmenn skiller seg ut i Norden som størrelsesorienterte TV-kjøpere. .Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Ellers skiller vi oss ikke så mye ut blant naboene våre. Vi liker de samme type TV-ene, og Smart-TV-er blir stadig mer populære. I løpet av det siste året har 41 prosent av TV-ene som blitt solgt hatt såkalte "smart-funksjoner", som i dette tilfellet blir definert som forhåndsinstallert programvare med noen form for Internettoppkobling. 69 prosent av TV-ene skal ha vært LED-TV-er, 10 prosent plasma og 21 prosent LCD.

En av grunnene til etterspørselen for de virkelig store skjermstørrelsene, er ifølge Bergdahl fordi vi ikke lenger kjøper flere TV-er til hjemmet, vi nøyer oss med én.

– Tidligere kjøpte vi mange flere TV-er til hjemmene våre. En liten en til kjøkkenet, en litt større en til stua, og kanskje én annen til et tredje rom. Nå har det blitt så vanlig å bruke helt andre enheter som en sekundær skjerm, som for eksempel nettbrettet ditt.

Nye bruksområder for nettbrettet og smarttelefonen

Ifølge Klas Elm, visedirektør hos Elektronikbranschen, vil fokuset på fenomenet "sekundærskjermen" føre til en rekke nye produkter i 2013. Ikke nok med at nettbrettsalget er forventet å økte drastisk, men også måten vi bruker et nettbrett og en TV vil endre seg, spår Elm.

Klas Elm fra den svenske Elektronikbranschen tror nettbrettene blir en viktig del av TV-vanene våre i 2013.
Klas Elm fra den svenske Elektronikbranschen tror nettbrettene blir en viktig del av TV-vanene våre i 2013.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
I tillegg til å kunne bruke mobil eller nettbrett som en ekstra skjerm, skal du også kunne gi deg merverdi i form av ekstra informasjon til TV-programmene du ser på.
I tillegg til å kunne bruke mobil eller nettbrett som en ekstra skjerm, skal du også kunne gi deg merverdi i form av ekstra informasjon til TV-programmene du ser på.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Nettbrettet vil nemlig ikke bare brukes som en ekstra skjerm, men som en enhet som beriker innholdet du ser på TV-en. Microsoft har allerede begynt med dette i form av Smart Screen, og en amerikansk tjeneste kalt «Into Now» ble også vist frem på presentasjonen, for å slå fast poengene til Elm. Mens en film blir vist på TV-skjermen skal du for eksempel kunne få opp informasjon om alt fra skuespillere til trivia-informasjon om innspillingen av filmen. Et par trykk ekstra lar deg se relaterte filmer til en av skuespillerne.

– Innovasjonen på nettbrettene og smartmobilene blir ikke skapt av produsentene selv, men alle apputviklerne. Nettbrettene og smartmobilene har blitt "hub"-enheter som lar andre bygge komplette infrastrukterer rundt dem, forteller sjefen for CEAs analyseteam, Steve Koenig.

Dette har vi allerede sett i dag i form av applikasjoner som kan gjøre alt fra å veie babyen din til å styre radiostyrte helikoptre. Dette vil bare fortsette utover i 2013, spår Koenig.

Bli med over til neste side for å se CEAs seks spådommer om teknologi-trender i 2013 »

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen