(Bilde: Vegard Haugen, Mobilen.no)

– Norden sakker akterut på mobilitet

Nå prioriterer vi tjenestekvalitet, sier IDC-analytiker Jason Andersson.

Mens svenske- og danske bedrifter prioriterer mobilitet høyest, sier sjefsanalytiker Jason Andersson i IDC Norden at norske bedrifter først og fremst er opptatt av tjenestekvalitet (QoS).

Andersson gjestet konferansen Mobile Trender 2013 onsdag denne uken, og pekte på flere forhold som gjorde at det norske mobilmarkedet skilte seg ut fra de andre nordiske markedene. Pussig nok blir likevel Norden slått sammen til ett marked når det sammenlignes med utenlandske markeder, og nå ser det ikke lenger rosenrødt ut i nord på alle områder.

– Norden har ligget i forkant på mobilitet, men nå ligger vi bak blant annet Tyskland, Frankrike, Australia og New Zealand, fortalte Andersson fra scenen i Oslo Kongressenter.

Mobilitet i denne sammenheng betyr altså muligheten til å bruke tjenester uavhengig av sted, tid eller urimelige fysiske eller tekniske begrensninger. Eksempelvis bruken av skytjenester til lagring, eller at du kanskje jobber både på en PC, et nettbrett og på mobilen.

Big Data på butikken

Et annet buzz-ord er Big Data. Dette handler om at gigantiske mengder data, som kanskje hentes inn fra utallige brukere, blir brutt ned til et nivå som gir mening for – i alle fall – analytikere som Jason Andersson.

– Å vite hva kunden vil, før kunden vet det selv, det er Big Data, sier han.

– Allerede nå kan vi regne ut hvordan du kjører bil om fem år. ICA vet nøyaktig hva du kjøper i butikken, og hvor i butikken de skal plasserere sine plakater, noe de får mye penger for av sine sponsorer, sier Andersson.

Andersson sier derimot at bedriftene ikke nødvendigvis er så flinke til å bruke Big Data ennå. Blant annet er vi flinke til å bruke sosiale medier, og spesielt Facebook brukes som en slags digital resepsjon. Imidlertid er det som oftest snakk om å "bruke Facebook til markedsføring – ikke kundeinteraksjon".

Vil ha smale løsninger

Svensken påpeker at i Sverige har sikkerhet lenge vært i sentrum, men at dette nå har dalt kraftig. Grunnen til at Norge ikke er like opptatt av mobilitet som Sverige, forklarer Andersson med at Norge allerede har hatt "hamskiftet" (om man kal kalle det det). Med andre ord at du lettere kan jobbe når du er på farten, takket være for eksempel mobilt bredbånd, nettbrett og smartmobiler.

Derimot er bransjespesifikke løsninger, altså litt smalere løsninger som er spesialtilpasset en bestemt bedrift eller bransje, noe som er svært etterspurt i Norge om dagen. I resten av Norden er det snarere CRM-løsninger som står i sentrum. Og Sverige er nærmere Danmark.

– Vi er veldig ulike på prioriteringer, avslutter Andersson.

Ifølge IDC-analytikeren er det en litt større andel smartmobiler og nettbrett i Norge enn i de øvrige nordiske landene.

Les mer: Med denne har du alltid prosjektet i lomma >>

(Kilder: Mobile Trender 2013)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen