Nokia taper markedsandeler

Det anerkjente analysebyrået Gartner holdt nylig en pressekonferanse hvor de presenterte salgstall og statistikker for mobilmarkedet i 2003.

Tallene de presenterte viste at mobilsalget økte fra 431 millioner solgte enheter i 2002 til 520 millioner solgte enheter i 2003. Dermed ser det ut som om mobilbransjen har kommet seg over kneiken som fulgte med IT-krakket i 2001, og fremtiden ser lys ut.

Grunnen til at den dramatiske økningen i mobilsalget var ifølge Gartner at nye tjenester, større forbruk blant kunder og nye mobilmarkeder preget det foregående året. Det nye markedet i Øst-Europa begynte å ta form, mens Vest-Europeere skifter telefon oftere enn noengang før.

Nokia har likevel ikke så mange grunner til å juble. Selskapet som har vært verdensledende i flere år fortsatte som leder, men med skadet vinge. Til tross for en salgsøkning på hele 29 millioner enheter, gikk selskapets markedsandel ned med 0,4 prosent fra 35,1 prosent til 34,7 prosent. Selskapet har merket en stor nedgang i salget i Vest-Europa som er deres hjemmemarked, mens en liten økning i salget i Nord-Amerika som har gitt dem markedsledelsen der.

Heller ikke Motorola har noen grunn til å la champagne-korkene gå i taket. Selskapet hadde store problemer med å levere produkter til bestemt tid, og flere markeder "tørket ut" i påvente av nye produkter. Dette førte til et tap av markedsandel på 2,4 prosent fra 16,9 til 14,5 prosent.

Samsung er tredjemann, og styrket sin markedsandel betraktelig. Mange av selskapets nye produkter falt i smak i den vestlige delen av verden og lanseringen av billigere telefoner førte til økning i salget. Deres andel av verdensmarkedet steg dermed over 10 prosent-merket til 10,5 prosent fra 9,7 prosent i 2002.

Siemens er blant vinnerne takket være stor satsning i de nye markedene i Øst-Europa. Spesielt lavpristelefoner gjorde at Siemens økte sin markedsandel med 0,4 prosent i 2003 til 8,4 prosent. Sony Ericsson måtte derimot bite i seg at de tapte markedsandeler i 2003 til tross for en god salgsøkning fra 2002. Telefoner som T610 og SO505i ga selskapet en økning i salget, men markedsandelen sank med 0,3 prosent til 5,1 prosent.

LG solgte i fjerde kvartal mer enn Sony Ericsson, men sank tilbake på sjetteplass i årsoversikten som helhet. Selskapet steg riktignok som en rakett i Vest-Europa, noe som bidro til at salget fordoblet seg fra 2002. Markedsandelen steg fra 3,2 prosent til 5 blank som gjør produsenten til verdens sjette største.

I tillegg til å vise frem tall for det gamle året, spådede Gartner i pressemeldingen at mobilsalget vil fortsette å øke dramatisk i 2004. Forventet salgstall er rundt 580 millioner telefoner, som er de høyeste tallene noensinne anslått. De spår også at forsinkelser på telefoner og leveringsproblemer kan bli hyppigere, rett og slett fordi produsentene ikke klarer å holde tritt med etterspørselen.

For å lese hele rapporten kan man besøke Gartners hjemmeside. Rapporten har en pris på $95.00. Hvis man ikke ønsker å legge ut flere hundre kroner for rapporten kan man se tallene i sin korthet på nettsiden Cellular-News.


relaterte nyheter

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen