Nokia taper i Vest-Europa

Av Bjørn Veseth

 

Vest-Europa har i mange år vært en virkelig Nokia-bastion. I fjor var markedsandelen 51,2 prosent. Men i år har den falt til 42,1 prosent, ifølge analytikerne i Strategy Analytics.

 

Dette skjer samtidig som det vesteuropeiske marked vokser raskt, med 23 prosent i år. Men Samsung og Sony Ericsson forsyner seg av stadig større biter av markedet.

 

Samsung og Sony Ericsson 

Samsung har økt sin vesteuropeiske markedsandel til 8,6 prosent (opp fra 7,6 prosent), noe som fortsatt er betydelig lavere enn koreanernes markedsandel globalt.

 

Sony Ericsson har endelig fått fart på salget og har erobret 6,6 prosent i år, opp fra 4,0 prosent i fjor. Sony Ericsson har hatt stor suksess med modeller som P800 og T610 i Vest-Europa.

 

Motorola har også tapt markedsandeler i Vest-Europa, fra 7,8 til 6,3 prosent. I Norge har Motorola lagt ned sitt markedskontor.

 

Lost in the UK 

Nokia holder etter egne beregninger 39 prosent av verdensmarkedet, mens for eksempel Gartner beregner den til 37 prosent.

 

Nokia har ifølge Strategy Analytics spesielt tapt markedsandeler i Storbritannia, et av de mest konkurransepregede markeder i verden.

 

Nokia har gjort sterke bestrebelser på å erobre markedsandeler i USA og Kina, men møter begge steder sterk konkurranse fra innenlandske produsenter.

 

 

 

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen