Nokia stuper, SE stiger

Svenska Dagbladet skrev i dag at Nokias markedsandel i Sverige har sunket med 22 prosent de siste 14 månedene. Dermed har Nokia nå kun 34 prosents markedsandel. I samme tidsperiode har Sony Ericssons markedsandel steget 7 prosent og selskapet er nå størst med 37 prosent.

Andre selskaper har også forsynt seg godt av tidligere Nokia-kunder. Samsung skyter for eksempel fart etterhvert også i Sverige, hvor deres markedsandel nå er kommet opp på 9 prosent. Motorola karrer seg også fremover, mens Siemens står på stedet hvil.

I følge enkelte eksperter og analytikere skyldes Nokias fall at Nokia ikke har satset på kameratelefoner i like stor grad som Sony Ericsson. Andre igjen mener problemene kun skyldes at Nokia har vært uheldig med modellene, og at selskapet ikke har fått ut en ny wow-modell slik som 3310 og 5110 var i sin tid. Mange mener derfor at det da bare er et tidsspørsmål før Nokia igjen er på topp.

Ser man de siste hendelsene i sammenheng med Nokias fall verden over, er nok situasjonen for selskapet noe dystrere. Nylig ble det klart at Siemens trolig er blitt markedsleder i Norge, noe som skyldes at salget av Nokia har falt. Også i andre deler av verden, deriblant Europa, har salget falt dramatisk og selskapet har stupt som et blylodd på børsene.

Reaksjonen fra Nokia har ikke latt vente på seg etter at tall viste at Nokias fortjeneste sank i første kvartal. Selskapet kuttet nylig kraftig på prisene på flere av modellene sine. (Mer informasjon om dette prisfallet kan man lese i Nokia kutter mobilprisene).

Vi mener på vår side at Nokia absolutt er kommet i en posisjon, hvor de ikke lenger kan se heve seg over konkurransen, men faktisk må slåss med nebb og klør om forbrukerne. Senere modeller fra selskapet har inneholdt store feil og mangler, vært dyrere og generelt gitt mindre for pengene enn hva konkurrentene har kunnet tilby.

De stupende slagstallene tyder videre på at kunder kanskje ikke er trofast til merke i like stor grad som før og at det for mange er likegyldig om telefonen er av merket Sony Ericsson eller Nokia.

Den økte konkurransen som ventes i kjølvannet av dette kan bli en god ting for forbrukerne. Skal Nokia henge med de andre konkurrentene, må selskapet være ut først med teknologien, sørge for at telefonene er feilfrie og alt dette til en billig penge. Konkurrentene har lenge levd etter disse reglene, men vil Nokia klare det? Svaret får vi se utover året.


relaterte nyheter

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen