Nokia skuffer på børs

En spent bransje har ventet på kvartalsrapporten til Nokia, som ennå er den ubestridte markedslederen i mobilbransjen. Da tallene endelig kom, var de imidlertid ikke så lyse som ventet.

Nokia kunne fortelle at de har økt omsetningen sin med 25 prosent i andre kvartal sammenlignet med året før. Totalt solgte selskapet 60,8 millioner telefoner mot 45,4 millioner for ett år siden.

Det er Kina som er det markedet Nokia vokser sterkest, med en salgsvekst på hele 76 prosent fra fjorårets andre kvartal. Samtidig sliter selskapet i det nordamerikanske markedet, der salget dette kvartalet har falt med 22 prosent i forhold til i fjor.

Mye av bidraget fra salgsøkningen har dessverre rent bort i fallende priser, og overskuddet til Nokia økte derfor kun med 15 prosent.

Dette er bedre salgstall enn selskapet har kunnet vise til på lenge, spesielt etter de katastrofale månedene i første halvdel av 2004. Det var allikevel ikke nok til å blidgjøre investorene, og kursen til Nokia falt hele 10 prosent på børsene etter at kvartalstallene ble offentliggjort.

Skylder på prispress
Nokia melder at lavprismodeller utgjør en stadig større del av salget, blant annet på grunn av den kraftige markedsveksten i utviklingsland i den tredje verden. Dette har gjort det vanskelig for den finske giganten å holde opp inntjeningen per solgte enhet.

Økende konkurranse er også i ferd med å gjøre et permanent innhogg i marginene. Nokia har spesielt fått merke konkurransen fra Motorola, som dette kvartalet har kunnet vise til bedre tall enn på lenge.

I kvartalsrapporten sin spår Nokia at prispresset og forskyvningen mot enklere telefoner vil fortsette utover året, og selskapet nedjusterte derfor anslagene sine for inntjening i de to neste kvartalene.

For å demme opp mot denne utviklingen satser Nokia stadig mer på multimedia-divisjonen sin, som utvikler de dyreste kameratelefonene, musikktelefoner og spilltelefoner. Denne divisjonen står nå alene for 17 prosent av inntektene til Nokia, mot 11 prosent i fjor.

Men for at denne strategien skal lønne seg, må Nokia klare å tjene mer penger på de høyklasses telefonene. Selv om de dyrere telefonene i porteføljen til selskapet høster de beste marginene, er de enda såpass dyre å utvikle at det ikke gir nevneverdig profitt.

Selv om det er mange mørke skyer i horisonten, står Nokia enda i en sterk posisjon. Selskapet har en av de høyeste driftsmarginene i bransjen, og har sett en vekst i markedsandelen sin fra 32 prosent i forrige kvartal til 33 prosent dette kvartalet.

(Kilder: Americas Network, TechNewsWorld, Taipei Times)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen