Nokia ser lyst på det

Musikk, bilder og IP-telefoni skal drive utvilklingen til Nokia. Dette sier konsernsjef i Nokia Jorma Ollila i et intervju med TT.

- Vi har snudd utviklingen og kommer til å ta nye markedssandeler i 2005, sier Ollila.

Skal vokse

Fokuset til Nokia vil være på musikk og å utvikling av bedre kamera til mobiltelefoner. I følge Nokia er det nettopp disse faktorene som vil være viktige for å få økte markedsandeler. Det vil i følge Ollila gjøre det mulig og mer hensiktsmessig for kundene å oppgradere til mer avanserte mobiltelefoner.

Nokia tar nå sikte på å kapre tilbake sin gamle andel på 40 prosent av markedet. Målet om en så stor andel av mobiltelefonmarkedet er ambisiøst. Nokia ser derfor på markeder utenfor Vesten for å oppnå dette.

Land som Kina, India, Brasil og Russland er land hvor antallet nye mobilbrukere er i sterk vekst. Mens kun en liten andel av vestlige mobilkjøpere er førstegangsbrukere, er godt over 50 prosent av kundene i satsningslandene splitter nye kunder.

- 40 prosent andel av mobilmarkedet er et mål som vi jobber mot. Men målet for 2005 er kun å øke vår andel fra de cirka 33-34 prosentene som vi har i dag, sier Jorma Ollila.

Nokia regner med at markedet for mobiltelefoner vil vokse med 10 prosent i år. Dette er noe mer en det analyseselskapet Gartner har forutsagt.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen