Nokia overlegne i Norge

Alternativ tekst mangler

Markedsandeler i Norge, tall fra TNS Gallup

Nokia: 55 %
Sony Ericsson: 24 %
Siemens: 9 %
Samsung: 7 %
LG: 2 %
Andre: 2 %
Ubesvart/vet ikke: 1 %

(Kilde: Forbruker.no)

Det er en rykende fersk undersøkelse fra TNS Gallup som avslører hvilke mobilmerker som har mest medvind her i landet for tiden.

Undersøkelsen, som ble utført blant tusen mennesker over 15 år, kartlegger hvilke mobilmerker nordmenn har i dag, og hvilke merker de ville valgt om de skulle kjøpe ny.

Og det er ingen tvil om hvilken mobilprodusent som ligger på toppen, nemlig Nokia. Hele 55 prosent av de spurte svarte at de hadde mobiltelefon fra Nokia.

På andreplass ligger Sony Ericsson, som har en markedsandel i Norge på omtrent 24 prosent. Til sammen har disse to produsentene nesten 80 prosent av det norske mobilmarkedet.

På tredjeplass i Norge finner vi Siemens og BenQ-Siemens. Bare 9 prosent av de spurte svarte at de har mobiltelefoner fra enten Siemens eller BenQ-Siemens.

Samsung optimistiske
Heller ikke Samsung har de helt store markedsandelene å skryte av, nemlig 7 prosent. Tommy Jensen, markedssjef i Samsung Norge, tror det skyldes at de er på konkurrentenes hjemmebane.

- Dette har vel en historisk og geografisk faktor i seg. Våre største konkurrenter er plasser i nabolandene våre, og har lengre tradisjon i det norske markedet. Jeg tror flere vil velge Samsung etter hvert som de blir bedre kjent med de nye modellene våre. Tallene viser også at Samsung gjør det bra blant de yngre målgruppene, noe som tegner til at vi gjør noe riktig blant de som generelt er tidlig ute med ny teknologi og setter pris på design, sier Jensen til Amobil.

Han forteller videre at Samsung vil lansere flere spennende modeller utover høsten.

Fornøyd med to prosent
På femte plass finner vi LG, som langt i fra har det norske mobilmarkedet i sin hule hånd. Bare to prosent av de spurte i TNS Gallups undersøkelse svarte atde hadde mobiltelefon fra LG.

Vi snakket med Knut Kjeksrud hos LG Nordic, for å høre hva LG selv synes som sine to prosent. Kjeksrud forteller at resultatet på 2 prosent er omtrent som forventet, og at selskapet ikke har noen planer om å trekke seg ut av landet av den grunn.

- Nå har vi holdt på i to og et halvt år, og ting tar tid. Vi har jobbet en del med europeisk tilpasning av telefoner, og kommer til å lansere telefoner som har et bredere publikum enn da vi begynte, sier han til Amobil.

Én prosent vet ikke
Blant de spurte svarte også to prosent at de hadde andre mobilmerker, samt én prosent som svarte "vet ikke" på spørsmål om hvilket mobilmerke de har. Men av de spurte som ikke vet hvilket mobilmerke de har, er ingen yngre enn 46 år.

Hvilket mobilmerke vi velger oss, avhenger av hvor gamle vi er. Tallene fra TNS Gallup viser tydelig at unge mennesker mye oftere foretrekker Sony Ericsson enn det andre i befolkningen gjør. For de mellom 15 og 19 år, er det Sony Ericsson som er mest foretrukket. Tallene kan sannsynligvis kobles til Sony Ericssons suksess med Walkman-telefoner det siste året. I denne aldersgruppen har også Samsung mest oppslutning.

- Nokia ikke flinke nok
Erlend Espedal, konsulent i TNS Gallup, mener Nokia ikke har vært flinke nok i ungdomssegmentet. Men dette tar ikke Nokia så tungt.

- Vi har flere nye modeller, spesielt rettet mot denne unge gruppen, på vei ut i markedet og forventer at de vil bli godt mottatt, sier Anna Svensson, informasjonssjef for Nokia Skandinavia, til Forbruker.no.

(Kilder: Forbruker.no)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen