Nokia og Motorola fester grepet

Strategy Analytics beregner at Nokia hadde 34 prosent og Motorola 18 prosent global markedsandel i fjor.

Motorola, som for to år siden ble pustet i nakken av Samsung, har nå parkert sin nærmeste rival, som har en markedsandel på 11 prosent.

 

One trick pony?
Motorolas selv tilskriver suksessen for en stor del modellen Razr V3, som har funnet mange kjøpere med sitt slanke og stilige design.

Men analytikerne påpeker at Motorola har bare denne storselgeren, og advarer selskapet om å bli en ”one trick pony” – som her betyr en produsent som bare gjør én modell spesielt bra.

Milliardsalg i 2007
Mobilsalget totalt økt med 19 prosent, til 810 millioner enheter, i 2005, ifølge beregningene fra Strategy Analytics. Dette tallet er høyere enn hva Nokia har beregnet – 795 millioner – men lavere enn IDCs tall, som er på 825 millioner.


Strategy Analytics spår at mobilsalget i år vil komme opp i 930 millioner enheter. Det er en vekst på 14,8 prosent, klart lavere enn fjorårets vekst på 19 prosent. SA mener milliarden i årssalg vil bli nådd i 2007.


Enig med Nokia
Om anslagene på totalsalget spriker med 30 millioner er det derimot enighet mellom Nokia og SA om at den finske gigantens markedsandel er 34 prosent.

Tidligere har Nokias beregninger av sin markedsandel vært høyere enn analysebyråenes, spesielt Gartners, som kanskje er den som kommer nærmest å være ”offisiell”.


Big 5
Sony Ericsson solgte i fjor for første gang over 50 millioner enheter og ble dermed medlem i ”Top 5-klubben”, som Siemens/BenQ har falt ut av.


Både LG og Sony Ericsson har en markedsandel på 6,6 prosent.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen