Nokia merker presset

Nokia er ikke den som pleier å presentere dårlige kvartalsresultater, og har stort sett hatt godt grep om alle markedene de har operert i. Nå ser det ut til at den finske giganten endelig begynner å få litt motstand.

Særlig i high-end segmentet har produsenten begynt å merke presset. Både Apple, HTC og Research in Motion (som lager Blackberry, red. anm) har tatt stadig mer av markedet. Fra fjerde kvartal i 2007 til fjerde kvartal i 2008 har Nokia gått fra 47 prosent til 31 prosent av high-end-segmentet.

Sterkere konkurrenter

At denne delen av markedet har jevnet seg litt mer ut, er gode nyheter. Med Apples superintuitive grensesnitt har mannen i gata begynt å forstå seg på mer avanserte telefoner, samtidig som Blackberry-telefonene er svært vanedannende for e-postbrukere over hele verden. HTC på sin side, kan ta en stor del av æren for at Windows Mobile er i ferd med å miste stempelet som et knotete og lite oversiktlig operativsystem.

Det er ikke bare i high-end-segmentet Nokia sliter. Også etterspørselen i utviklingsmarkeder som Afrika og Kina har falt kraftig det siste året.

(Kilde: CNN)

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen