Nokia lover kamskjell


Nokias toppsjef leder nå selskapet inn i en helt ny strategi

For rundt ett år siden fortalte administrerende direktør for Nokia, Jorma Ollila, til et samlet pressekorps at den finske mobilprodusenten aldri ville lansere en kamskjellstelefon. Han har også vært klar på at Nokia ikke vil lansere noen telefoner under merkeanvnet til en mobiloperatør.

Tolv måneder senere har pipen fått en helt annen låt. For en uke siden innrømmet Ollila ovenfor pressen at selskapet hadde gjort en stor bommert ved å ikke satse på kamskjellstelefoner. Det samme har flere representanter for selskapet kunnet fortelle til amobil.no den siste tiden.

Direktøren har også bestemt seg for at Nokia nå allikevel skal satse på å tilby operatørmerkede telefoner. Så mye som 25 prosent av telefonene til selskapet vil i 2005 designes etter operatørene som selger dem.

Alle disse endringene er ledd i en stor kursendring i selskapet. I løpet av de neste 18 - 24 månedene skal vi nemlig se et nytt og forvandlet Nokia, som skal kjempe seg opp mot en 40 prosents markedsandel. Ifølge Ollila.


Modeller som denne får vi se flere av fra Nokia

Satser for fullt på kamskjell
Alt av analytikere og eksperter er samstemmige i sin dom; Nokia ventet alt for lenge med å bringe kamskjellstelefoner ut på markedet. Selskapet har måttet sette andre på jobben med å utvikle telefonene, og samtlige av selskapets kamskjellsmodeller er i dag produsert av underleverandører.

Denne etternølingen skal det bli en slutt på, og Nokia vil nå satse for fullt på nye design. Til neste år vil 50 % av modellene til selskapet vike fra den klassiske candybar-formen. Det betyr at vi kan se så mye som 20 nye telefoner i kamskjellsformat og andre lignende design.

Nokia har også røpet at to-tredjedeler av telefonene som lanseres i 2005 vil ha innebygget kamera. 15 prosent av telefonene vil ha MP3-spiller.

Om dette er nok til å kjempe tilbake tapte markedsandeler gjenstår å se. Mye tyder på at giganten delvis har klart snuoperasjonen sin. Dette kvartalet har selskapet økt sin markedsandel til 33 prosent, som er en forbedring fra andre kvartals noe mindre andel på 31 prosent.

Problemet er imidlertid at Nokia ikke tjener nok penger. Deler av det økte salget kan tilskrives reduserte priser, og driftsmarginen til selskapets mobilavdeling var dette kvartalet på 18,6 % mot 28,8 % i kvartalet i fjor.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen