Connecting people får ny mening dersom Nokia blir operatør. (Foto: Anders Aagesen)

Nokia kan bli operatør i Japan

Verdens største mobilprodusent, Nokia, sliter med å komme inn på det japanske markedet. Etter flere års satsning på å få innpass blant japanske mobilbrukere, er markedsandelen fortsatt kun stusselige 1 prosent, noe som må kalles et nederlag når Nokia i for eksempel India kan smykke seg med 70 prosent markedsandel.

Skal bygge merkevare

Nå vil selskapet prøve ut nye metoder for å friste japanske kunder. Nokia skal, ifølge den japanske storavisen Yomiuri Shimbun, starte en virtuell mobiloperatør innenfor nettverket til NTT Docomo, som skal skreddersys Nokias telefoner og tjenester. Tanken er at Nokia gjennom egen operatør kan tilby gode tilbud på dyre telefoner, og dermed bygge en sterkere merkevare i Japan.

Noe av grunnen til at Nokia sliter i Japan, er at markedet allerede er bortskjemt med avanserte løsninger og det siste av teknologi. Lokale japanske mobilprodusenter, som NEC, Sharp, Matshushita og Casio har sørget for at japanerne i flere år har kunnet se TV på mobilen, bruke mobilen som kredittkort og hatt tilgang på 3G lengre enn noe annet land i verden.

Første produsent som blir operatør?

Selv om nyheten rundt Nokia som operatør har vakt oppsikt, er det ikke første gang det ryktes om en produsent som også vurderer operatørmarkedet. Før Apple lanserte Iphone gikk det rykter om at selskapet ville lansere en egen mobiloperatør med egenlagde telefoner. Men det er langt vanligere på det globale mobilmarkedet at operatører setter merkenavnet sitt på mobiler, enn omvendt.

(Kilder: Information Week)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen