Nokia i kraftig motvind

Nokia merker finanskrisen bedre enn forventet. (Foto: Alex Slobodkin, Istockphoto)
Nokia merker finanskrisen bedre enn forventet. (Foto: Alex Slobodkin, Istockphoto)

Nokia har gjort nedskjæringer, omorganiseringer og alt annet som hører finanskrisen til. Likevel har de ikke blitt rammet så veldig kraftig, inntil de i går publiserte sine kvartalsresultater. Nå viser det seg at nettoresultatet har falt med 90 prosent på ett år.

90 prosent ned i nettoresultat

Resultatene var betydelig verre enn forventet. Nokias nettoresultat er på 122 millioner Euro, mens analytikerne forventet at det skulle havne på 306 millioner Euro. I samme kvartal i fjor var resultatet 1220 millioner Euro. Dette er en nedgang på 90 prosent.

Salgsresultatet har gått ned 19 prosent siden første kvartalet i fjor. Samtidig har aksjen falt 48 prosent ned i verdi. Gjennomsnittlig salgspris på Nokia-mobiler faller også. Denne var på 71 Euro i fjerde kvartal i fjor, og har nå landet på 65 Euro i første kvartal. For bare to år siden var snittprisen nærmere 90 Euro, ifølge Inside Telecom

Stabil markedsandel

Markedsandelen står likevel stabilt på 37 prosent. At folk velger andre mobilmerker foran Nokia er altså ikke en av årsakene til nedgangen. 

Nokias konsernsjef Olli-Pekka Kallasvuo tror at markedet når bunnen i midten av året, og at det blir en helhetlig nedgang på 10 prosent gjennom hele kalenderåret 2009.

Sony Ericsson jubler heller ikke i finanskrisen. Svensk-japanerne ser seg nødt til å kvitte seg med 2000 ansatte.

(Kilder: Nokia, Inside Telecom)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen