Nokia gjenerobrer markedsandeler

Nokia har med sin aggressive prispolitikk tatt tilbake markedsandeler som tidligere ble tapt til andre produsenter. I fjerde kvartal økte andelen fra 33 prosent i 2004 til 35 prosent i samem kvartal i fjor.

Suksessmodeller
En lignende økning fant sted på årsbasis, hvor Nokia økte fra 30,7 prosent i 2004 til 32,5 prosent i 2005. Gartner-rapporten fremhever modeller som 6680, 8800 og n70 som de største salgsuksessene.

Motorola har også hatt fremgang, fra 15,4 til 17,7 prosent på årsbasis. I Asia har Motorola passert Samsung og inntatt annenplassen etter Nokia.

Samsungs marginer
Alle de fem store økte sine markedsandeler i fjor, men Samsungs økning var bare 0,1 prosent, til 12,7. For to år siden hadde Samsung stå kurs forbi Motorola og opp på annenplassen globalt.

Gartner-rapporten mener Samsung nå foretrekker marginer fremfor volum og holder seg unna den verste priskrigen.

BenQ taper
BenQ, Taiwan-selskapet som overtok mobildivisjonen til Siemens i fjor, har foreløpig ikke hatt noen suksess. Gartner beregner markedsandelen til 4,7 prosent i fjerde kvatal, ned fra 6,5 prosent året før.

Årsalget kom ifølge Gartner på 816,6 millioner enheter, en økning på 21 prosent fra 2004.

Design og moter
Regionsvis mener Gartner at design og mote var den viktigste salgstrenden i Vest-Europa. Motorolas rosa Razr v3 slo spesielt godt an i UK, hvor folk skiftet abonnement for å få denne modellen.

Gartners tabell over markedsandeler ser slik ut:

        2005         2004
Nokia

32,5

30,7

Motorola

17,7

15,4

Samsung

12,7

12,6

LG

6,7

6,3

Sony Ericsson

6,3

6,2

Siemens/BenQ  

3,5

7,2

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen