Illustrasjonsbilde/montasje (Bilde: Shutterstock/Skjermbilde)

BMW, Audi og Daimler kjøper «HERE» for 25 milliarder kroner

Nokia selger kart-appen og blir «et nytt selskap».

Da Nokia lanserte kart-appen «Here» som en gratis, reklamefri navigasjonsapp, med mulighet for å laste ned kartene lokalt på mobilen, lurte vi jo litt på hva de skulle med det. Appen er god, men hva var Nokias plan med dette? Vel, nå vet vi det: Selge den for omtrent 25 milliarder kroner, 2,8 milliarder euro.

Litt frem og tilbake blir det, men til slutt regner Nokia med å sitte igjen med et pent overskudd på rundt én milliard euro, nærmere ni milliarder kroner. Og hvem er det som har råd til å betale for hele sulamitten? Audi, Daimler AG og BMW. Siden Audi på sin side er eid av Volkswagen Group, kan salget potensielt innebære at Here blir standardnavigasjonen i flertallet av tyske biler fremover.

Siste steg i Nokias omformelse

Nokia + Alcatel-Lucent

Fusjonen mellom Nokia og Alcatel-Lucent er ventet å bli fullført tidlig i 2016. Den verdsetter Alcatel-Lucent til 15,6 milliarder euro (140 milliarder kroner).

Basert på 2014-tall omsatte de to selskapene til sammen for 25,9 milliarder euro, hadde 40.000 ansatte innen forskning og utvikling i 2014 og brukte 4,7 milliarder euro på FoU. Totalt var det 113.000 ansatte i de to selskapene, et tall som ventes å bli noe redusert. Kontantbeholdningen før salget av Here var på 7,4 milliarder euro.

(Kilde: Inside Telecom)

– Med dette fullfører vi det siste steget i Nokias omformelse. Vi har samlet det tidligere Nokia Siemens Network og solgt Devices and Services-avdelingen [til Microsoft, journ. anm.], og nå har vi kommet til en løsning med overdragelsen av Here som vi tror vil bli den beste veien videre for våre aksjonerer, samt HEREs kunder og ansatte, sier direktør Rajeev Suri i pressemeldingen.

Helt siste steget kan det vel strengt tatt ikke være, for Suri sier videre i pressemeldingen at Nokia nå skal fokusere på det planlagte oppkjøpet av den franske telekommunikasjonsprodusenten Alcatel-Lucent, som skal fullføres i første halvdel av 2016. Det skal ifølge Suri gjøre Nokia til et nytt selskap, verdensledende innen nettverksteknologi og tjenester.

Etter salget av HERE vil Nokia bestå av underselskapene Nokia Networks, med fokus på nettverks- og telekommunikasjonsteknologi; og Nokia Technologies, som skal fokusere på produktutvikling av for eksempel mobiltelefoner, nettbrett og videokameraer for virtuell virkelighet.

Les også: Nokia er herlig arrogante »

Hva nå, HERE?

Ifølge en pressemelding fra Daimler AG vil implementeringen av HERE bidra til å øke kjøresikkerheten, og bringe oss enda litt nærmere en fremtid med selvkjørende biler. I et system med såkalt svermintelligens er tanken at et stort nettverk av biler kan snakke sammen i sanntid, og advare hverandre om eventuelle farer eller situasjoner som kan oppstå langs veien, og en posisjons- og karttjeneste er en essensiell del av et slikt system.

– Fordelene med svermintelligens er enorme. Bilene kan advare hverandre om farer når de oppstår; for eksempel områder med glatt veibane, basert på temperaturdata fra andre biler, kombinert med data om bruk av ABS-bremser, sier representanter fra Daimler AG, Audi og BMW i pressemeldingen.

Men dette betyr ikke at appen forsvinner; ifølge pressemeldingen skal HERE fortsette å være et selvstendig selskap, og de nye eierne skal ikke legge seg oppi den øvrige driften.

Du kan lese mer om kart-appen HERE her »

(Kilder: Pressemelding Nokia, pressemelding Daimler - via The Verge)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen