I midten en original trikk fra Hønefoss Karosserifabrikk. De lengstlevende av disse fikk nesten fem tiår på skinnegangen. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Noen av Oslo-trikkene har vært på skinnene i femti år

Slik fikk en kjent farkost doblet levetiden.

Skinnegående transportmidler. Enda så mye trøbbel de noen ganger kan by på, er de til konstant fascinasjon for mange. I hovedstaden er det stappfullt av slike transportmidler. Så fullt at det sannsynligvis må bygges flere tunneler for å øke kapasiteten. Men slike transportmidler er ikke bare å finne under bakken.

Freddie Borge ved siden av en av trikkene han var med å bygge om for omlag tretti år siden.
Freddie Borge ved siden av en av trikkene han var med å bygge om for omlag tretti år siden. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Trikken er et vanlig syn i mange storbyer, men her til lands er den kun til stede i Oslo og Trondheim, i tillegg til at bybanen i Bergen har mye til felles med konseptet.

I Oslo er trikken både elsket og utskjelt. Det er spesielt de nyere trikkene fra Ansaldo Breda i Italia som får pepper. De er for tunge for underlaget, og de slites ut fortere enn planen var. Men visste du at noen av farkostene «italiatrikkene» erstattet fikk doblet sin levetid midt på åttitallet?

Høkatrikken varte lenge

På folkemunne var vognene kjent som høkatrikken, og navnet er en forkorting av Hønefoss Karosserifabrikk som leverte tretti stykker av dem mellom 1952 og 1959. Den gang var det sparsomt med automatikk på vognene, og i utgangspunktet forutsatte de fører og konduktør. Disse trikkene var i drift frem til 2000, altså kan noen av dem ha rullet i opp mot 50 år før sliterne ble tatt ut av tjeneste. Det var likevel ikke så mye igjen av vognene etter ombyggingen.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (2)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen