Nintendo, Microsoft og Sony tar et oppgjør med «loot-bokser»

Nintendo, Microsoft og Sony tar et oppgjør med «loot-bokser»

Tvinger spillprodusenter til å vise oddsen.

De tre store spillkonsollprodusentene Nintendo, Microsoft og Sony har bestemt seg for å ta et lite oppgjør med såkalte loot-bokser. Onsdag denne uken forpliktet alle tre seg til å kreve fra produsenter som lager spill til konsollene deres at de må være åpne om oddsene til ting som vinnes via loot-bokser. 

I dag er loot-bokser en slags forundringspakke i spill, hvor man kan vinne tilfeldige belønninger i spill. Ofte skjuler spillutviklere ettertraktede belønninger i slike loot-bokser, og gjør vinnersjansene forsvinnende lave, for å få spillere til å kjøpe flere bokser. Irritasjonen toppet seg for mange høsten 2017, da Star Wars: Battlefront 2 ble gjort nesten uspillbart for dem som ikke ville kjøpe loot-bokser.

Siden den gang har blant annet Nederland stemplet loot-bokser som gambling.

Flere andre spillselskaper har allerede forpliktet seg til å følge i innføre de nye retningslinjene, mens andre sier de skal gjøre det innen utgangen av 2020. 

Vil gi informasjon om odds før brukerne kjøper noe

Spillutviklerne har ikke forpliktet seg til å slutte med loot-bokser, men å være åpne om vinnersjansene vil være et stort skritt i retning av å gi brukerne et mer informert valg.

Spillprodusenter som har forpliktet seg til å vise den såkalte drop-raten til ting i loot-bokser inkluderer Activision Blizzard, Bandai Namco, Bethesda, Bungie, EA, Take-Two Interactive, Ubisoft, Warner Bros. og Wizards of the Coast.

Ifølge spillbransjens forening ESA er det også flere utviklere som også vurderer å forplikte seg til å vise oddsen til loot-bokser. Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at de ikke vil kunne få spillene sine på Xbox, PlayStation eller Switch hvis de ikke gjør det.  

– Vi tror transparens overfor kundene våre vil gi dem bedre informasjon i kjøpsøyeblikket. Det er derfor at vi i 2020 vil at alle nye apper og spill som tilbyr loot-bokser, eller andre mekanismer som tilbyr tilfeldig generert virtuelt innhold, skal vise oddsene for å motta en gevinst før de gjennomfører kjøpet, sa en Microsoft-talsperson til The Verge.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen