TEST: Nikon D3200

Test Nikon D3200

Enkel inngangsportal

Nikons nye innstegskamera er slettes ikke dumt.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Bildekvalitet

Vurdering:

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Det viktigste ved et kamera er naturlig nok hvordan bildene blir. Selvsagt er det andre faktorer ved utstyret som påvirker det - er det et kamera du faktisk har med deg, ligger det støtt i hånden, forstår du bruken av det, og så videre - men gitt at du tar de beste bildene du klarer, er det kameraets bildekvalitet som er det avgjørende. Lenge etter at kameraet er pensjonert, mistet over bord eller knust i sinne, skal du fremdeles ha og verdsette bildene som en gang kom ut av det.

Detaljgjengivelse

Tilbake til toppen

JPG eller RAW?
Vi råder generelt sett folk til å fotografere i både JPG og RAW samtidig, dersom det er mulig. Dersom bildene blir bra i utgangspunktet og noenlunde slik man ønsket å gjøre dem, er det ikke så farlig med RAW, og JPG vil sannsynligvis duge mer enn godt nok, men i det øyeblikk man trenger å flikke på bildene for å få dem slik man ønsker, er det RAW som gjelder. Da har man et langt bedre utgangspunkt for etterarbeid, med mange ganger så mye bildeinformasjon i. Tar man både RAW og JPG samtidig, har man også mulighet til å bruke JPG-filene til å gi en kjapp kopi til bestemor, eller ta vare på som en ekstra backup, mens man har RAW-filen i tilfelle nøye etterarbeid skulle være nødvendig.

Detaljgjengivelse i JPG og RAW


Nedenfor ser du utsnitt av et bilde tatt med testkameraet, på så lav ISO at bildestøy ikke er en begrensende faktor for detaljgjengivelsen.
Her sammenligner vi RAW-filer fra testkameraet sammenlignet med tilsvarende fra sammenligningskameraene, samt JPG-filer rett fra testkameraet, med standardinnstillinger. RAW-filene er med mindre noe annet er oppgitt konvertert til lossless TIFF med standardinnstillinger i nyeste tilgjengelige versjon av Adobe Camera RAW.
Du kan veksle mellom bildene ved å føre muspilen over bildet:

  • Muspilen ikke over bildet: JPG
  • Muspilen over bildet: RAW

Linjer per bildehøyde

Vurdering av detaljgjengivelse

Som man kan se av bildet over, er det tydelig forskjell på JPEG- og RAW-versjonen av samme bilde. JPEG-verjsonen ser litt skarpere ut, og har litt mer kontrast og en litt annen hvitbalanseverdi enn hva man finner i RAW-versjonen av samme bilde. Den økte kontrasten har gjort at enkelte av detaljene i de mørke partiene går tapt, og man kan tydeligere de stripene på hovedkortet som går horisontalt over den sorte kontakten til høyre i bildet. På RAW-versjonen kan man greit skille linjene, men de forsvinner i JPEG-versjonen. Detaljgjengivelsen er altså bedre i RAW, men dette er ganske vanlig. De aller fleste kameraprodusenter spruter bildene litt opp i JPEG, noe som ofte går på bekostning av detaljer. En av de mest interessante egenskapene ved Nikon D3200 er den høyoppløste brikken, som skal gi god detaljgjengivelse om optikken er god nok. På lave ISO-verdier ser det iallefall bra ut, det er god detaljgjengivelse på både oppløsningskalaen og på bildet ov hovedkortet. Men hvordan klarer D3200 seg på høye ISO-verdier når støy blir en avgjørende faktor? Nedenfor finnes det sammenligningsbilder fra noen av konkurrentene med høyoppløste bildebrikker.

Bildestøy

Tilbake til toppen

Generelt om bildestøy
Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy. Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet. Mange piksler på en liten bildebrikke, som for eksmepel er vanlig i mobiltelefoner, er med andre ord ikke noe som vil gi god bildekvalitet i dårlig lys. Få piksler på en stor bildebrikke, vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys. Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

Bildestøy: Sammenligningbilder på ulike ISO-verdier


Her sammenligner vi RAW-filer fra testkameraet sammenlignet med tilsvarende fra sammenligningskameraene, samt JPG-filer rett fra testkameraet, med standardinnstillinger. RAW-filene er med mindre noe annet er oppgitt konvertert til lossless TIFF med standardinnstillinger i nyeste tilgjengelige versjon av Adobe Camera RAW.
Du kan veksle mellom bildene ved å føre muspilen over bildet:

  • Muspilen ikke over bildet: Testkamera
  • Muspilen over bildet: Sammenligningskamera

ISO 100

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

ISO 200

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

ISO 400

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

ISO 800

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

ISO 1600

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

ISO 3200

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

ISO 6400

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

ISO 12800

- Samsung NX200
- Nikon D7000
- Sony SLT-A77
- Canon EOS 650D

Vurdering av bildestøy

Nikon D3200 har en bildebrikke med flere megapiklser enn samtlige av Canons speilrefleksmodeller, også toppmodellen Canon EOS 1D X. Det er et velkjent rykte at antall megapiksler er synonymt med god bildekvalitet, men det er en grense for hvor mange megapiklser man kan ha på en bildebrikke av APS-C størrelse. Canon har stanset på 18 megapiklser, og sett i lys av dette er det overraskende at Nikon har brukt 24 på sin aller billigste modell. Det kan slå begge veier. For å utnytte antall megapiklser trenger man god optikk som yter godt nok optisk til å gjengi detaljene, og da må man oppgradere fra det medfølgende kitobjektivet. Man risikerer også mer støy i bildene med flere piklser, noe som kan gå ut over både detaljgjengivelse og generell bildekvalitet når man øker ISO-verdiene.

Vi er ganske imponert over bildekvaliteten til D3200. På lave ISO-verdier er detaljgjengivelsen god, selv om bildene kan se litt diffuse og blasse ut i RAW. Den holder fint følge opp til ISO 800, men fra ISO 1600 og oppover klarer den seg ikke fullt så bra som Nikon D7000 og Samsung NX200. Den ligger nærere Canon EOS 650D i støy og detaljgjengivelse fra ISO 1600 og oppover, men klarer seg langt bedre enn Sony A77 som har samme størrelse på bildebrikken og samme oppløsning.

Spesielt på høye ISO-verdier synes vi Nikon har gjort en veldig bra jobb med D3200. Vi hadde forventet mer støy, og den støyen som finnes er pen og jevn. I forhold til A77, som har mer eller mindre samme bildebrikke, er det en klar seier i D3200s favør, og den står heller ikke tilbake i forhold til Canons nyeste forbrukermodell EOS 650D. Støyen er penere og jevnere enn 650D på ISO 12800, og det er ganske imponerende når det er snakk om 6 megapiklser i forskjell på de to modellene. Når det er sagt, er det et annet aspekt man må ta stilling til når man skal vurdere støy og detaljgjengivelse på dette kameraet. I våre testmålinger overeksponerer kameraet et helt trinn, noe som bidrar til å holde støyen nede. Det er mer støy i mørke partier i et bilde enn i lyse, og ved å overeksponere vil man unngå dette. Dette er et viktig poeng som kan bidra til at disse bildene ser bedre ut enn hva de hadde gjort om kameraet hadde eksponert litt mørkere.

Bildet er tatt med Nikon 85mm på blender f/1.4, lukkertid 1/4000s og ISO 400. Etterbehandlet i Camera Raw. .
Bildet er tatt med Nikon 85mm på blender f/1.4, lukkertid 1/4000s og ISO 400. Etterbehandlet i Camera Raw.Foto: Eivind Hauger, Akam.no

Hvitbalanse

Tilbake til toppen

Om hvitbalanse
Hvitbalanse er mindre viktig for kameraer som kan gi RAW-filer og ikke bare JPG, siden den da kan både fin- og grovjusteres i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten, men det er selvsagt best dersom kameraet i utgangspunktet har en god hvitbalanse, noe de aller fleste har. Problemer melder seg som oftest kun i svært vekslende lysforhold, eller når det er flere lyskilder med forskjellig farge som lyser opp motivet.

Vurdering av hvitbalanse
Nikon D3200 bommer litt på hvitbalansen, men holder seg jevn frem til ISO 1600. På de høyeste ISO-verdiene treffer kameraet litt bedre, og det er faktisk ISO 12800 som treffer best. Kameraet overeksponerer som tidligere nevnt 1 helt eksponeringstrinn i forhold til hva vi har målt til å være korrekt eksponering, og dette kan ha påvirket testbildene av hvitbalanse. Tallene vi har fått er helt greie, hverken mer eller mindre. Fotograferer man i RAW kan man uansett justere hvitbalansen uten kvalitetstap i etterbehandlingen, men dette kameraet retter seg mot en del forbrukere som ikke nødvendigvis har tenkt til å gjøre noe særlig bildebehandling i etterkant. Det kan være et poeng å undereksponere litt når man bruker kameraet for å få en mer riktig hvitbalanse, men dette krever igjen at man kan litt om hvordan kameraet fungerer. Alt i alt er hvitbalansen til D3200 helt greit, hverken mer eller mindre.

Fargegjengivelse

Tilbake til toppen

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.


100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200 / 6400 / 12800 /

Som vanlig kan du klikke på den grå linjen nedenfor for å få mer informasjon.

Vurdering av enkeltfarger



Hvitt til svart (19-24)
Nikon D3200 klarer å gjengi gråtonene veldig bra, og treffer veldig godt på nyansene fra hvitt til svart gjennom hele ISO-spekteret. Det begynner å skli litt ut når man kommer til ISO 3200, men det er ikke snakk om mye. Det fortsetter å skli ut også på ISO 6400 og 12800, men når det er snakk om så små forskjeller som vi ser her kan vi si at kameraet gjør en god jobb. Dagens testmodell har god gjengivelse av gråtoner.


Hudtoner (1-2)
Kameraet bommer litt på hudtonene, men det er ikke snakk om så veldig mye. Det holder seg jevnt gjennom alle ISO-verdiene, men blir litt bedre på de høyeste ISO-verdiene. På ISO 12800 er de så tett opp mot idealet at de nesten flyter sammen.


Blått, grønt og rødt (13-15)
RGB-fargene rødt, grønt og blått blir relativt greit gjengitt av D3200, men det er tydelig fargesprik fra idealfargene. Blått treffer dårlig, mens grønt og rødt klarer seg helt greit, og holder seg jevn gjennom hele spekteret av ISO-verdier. RGB-fargene spriker imidlertid mot enden av skalaen, noe som viser at kameraet er i stand til å gjengi et stort spekter av farger. Også her ser man at fargene er bedre på de høyeste ISO-verdiene enn på de lavere.


Gult, magenta og cyan (16-18)
I likhet med RGB-fargene er det en farge som skiller seg ut når man ser på gult, magenta og cyan. Gult bommer mest, men det er snakk om små forskjeller fra der fargen treffer til idealfargen. Alt i alt klarer D3200 å gjengi disse tre fargene veldig bra, og ser man på fargene gjennom hele ISO-spekteret er de nesten på eksakt samme sted gjennom alle verdiene. Dette er veldig bra.

Vurdering av fargegjengivelse
På fargjegjengivelse klarer Nikon D3200 seg helt greit. Det er spesielt gråtonene som klarer seg best, selv om det ikke er mye å trekke på gjengivelse av RGB og GMC-fargene heller. Blått og oransjegult er de to fargene som kameraet bommer mest med, men det er fortsatt ganske bra. Det at kameraet overeksponerer kan påvirke fargene, og vi ser oftere at kameraer som overeksponerer litt treffer bedre på fargene. Det er ganske naturlig, da mer lys gir en bedre sjanse til å treffe riktig på fargene. Alt i alt er dette godkjent, og det er en en fordel for de som ikke liker å drive med etterbehandling av bildene.

Høylys og skygger

Tilbake til toppen

Noe som er viktig for bildekvaliteten, og som mange kompaktkameraer ikke er gode på, er evnen til å gjengi detaljer i både høylys og skygger samtidig, uten at de drukner i svart eller blåses ut i pur hvitt. For eksempel i bryllupsfoto er dette viktig, siden man da skal fotografere en hvit brudekjole ved siden av en svart dress eller smoking, og aller helst ha detaljer i dem begge. Andre situasjoner kan være portretter i skyggen, hvor du ønsker å kunne se bakgrunnen som ligger badet i sol, eller i andre situasjoner med stort spenn mellom lyst og mørkt.

Ønsker du å lese mer om dette og se måleresultater, kan du klikke på den grå linjen nedenfor.

Dynamikkomfang


Hva er dynamikkomfang?
Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere plansjer som den nedenfor. Eksempelplansjen nedenfor gjennomlyses av en dagslyslampe og avfotograferes, og kan brukes til målinger opp til 13 2/3 EV forskjell mellom hvitt og svart.

Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang
Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

Ovenfor ser du de avfotograferte plansjene, og nedenfor ser du resultatene fra målingene av dem, først med høy toleransegrense for bildestøy, og lenger nede med lav.

Vurdering av høylys og skygger

Nikon er kjent for å score veldig bra på dynamikkomfang når vi tester deres speirefleksmodeller, men her gjør ikke D3200 det noe bedre enn midt på treet. Som man kan se av plansjen for høy toleransegrense for bildestøy (lav kvalitet) kan man se at dagens testmodell scorer veldig midt på treet. Det er går litt opp fra ISO 100 til 200, men deretter faller det i en veldig jevn kurve ned mot ISO 12800. Kameraet legger seg midt i mellom de forskjellige sammenligningsmodellene, og er hverken god eller dårlig på akkurat denne delen av testen.

Ser man på plansjen for lav toleransegrense for støy (høy kvalitet), ser ting raskt mye bedre ut. D3200 scorer best av alle på ISO 100, men etter dette faller verdiene litt. Jevnt over scorer kameraet bedre på denne delen av testen, og som man kan se er kurven veldig jevn. Dette er det mer Nikon-takter over, og kameraet har bra detaljgjengivelse hva angår dynamikkomfang.

Konklusjon: Bildekvalitet

Tilbake til toppen

Nikon D3200 har jevnt over god bildekvalitet. Detaljgjengivelse og kontrast er god, og kameraet har en veldig jevn og pen støy når ISO-verdiene nærmer seg ISO 3200 og oppover. På de høyeste ISO-verdiene klarer kameraet seg overraskende godt i forhold til konkurrentene, men det kan ha noe med at kameraet overeksponerer et trinn i forhold til hva vi har målt som korrekt eksponering. Om dette er bevisst fra Nikons side eller ikke er vanskelig å si, men det å overeksponere litt kan ha en gunstig effekt når man tester på den måten vi gjør. Et overeksponert bilde vil gi mindre støy enn hva man får med et normal- eller undereksponert bilde, fordi det er mer støy i mørkere partier enn i lyse. Dette kan være en smart måte å lure støymålingsprogrammer, men det vil også gå litt ut over gjengivelse av høylys og skygger.

Tatt i betraktning av at Nikon har utstyrt D3200 med 24 megapiklser, er vi godt fornøyd med hva kameraet presterer. Det klarer seg langt bedre enn Sony A77 på samtlige ISO-verdier, selv om oppløsningen og størrelse på bildebrikke er den samme. Dette kan ha noe med at Sony har et halvgjennomtrengelig speil, noe som gjør at det blir et viss lystap på grunn av dette. For å kompensere for dette må bildebrikken forsterke signalet, som bidrar til mer støy. D3200 matcher langt på vei Canon 650D på høye ISO-verdier, selv om dette kameraet er utstyrt med 6 færre megapiklser.

Kameraet bommer litt når det kommer til fargegjengivelse, men gråtoner gjengir D3200 veldig godt. Den treffer også helt greit på hvitbalanse, men også her spiller overeksponeringen en viktig rolle. Det at kameraet overeksponerer så mye som det gjør har innvirkning på hvitbalansen og fargegjengivelsen, men alt i alt er dette godkjent fra vår side. Nikon D3200 har en bildekvalitet som på flere områder matcher langt dyrere kameramodeller, og det er tydelig at Nikon har gjort en god jobb med bildebrikken på dette kameraet.

På neste side kan du lese testens oppsummering og konklusjon.

Nikon D3200

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen