Jake Dyson ville ikke røpe så veldig mange hemmeligheter, men det er tydelig at de tror de kan lage en konkurransedyktig elbil.
Jake Dyson ville ikke røpe så veldig mange hemmeligheter, men det er tydelig at de tror de kan lage en konkurransedyktig elbil. (Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

Ni ting vi fikk svar på om Dysons kommende elbil

Vi tok en prat med Jake Dyson.

– Vi slipper en elbil i tidsrommet 2020 til 2021, fortalte Jake Dyson til et lite rom fullt av journalister fra hele Europa.

Jake er sønnen til Dyson-grunnleggeren James Dyson, og er selv en velutdannet ingeniør, og jobber som sjefsingeniør i selskapet. Han hadde tatt turen til Paris for å lansere den nye støvsugeren Dyson V10, men det var tydelig at de oppmøtte journalistene var mer interessert i selskapets kommende elbilprosjekt enn den nye støvsugeren.

Heldigvis tok ikke Jake Dyson seg nær av dette, og i løpet av halvtimen vi fikk av tiden hans fikk vi servert en rekke detaljer om selskapets elbilplaner.

Under finner du svarene på en rekke av spørsmålene vi hadde i forkant av møtet, som vi nå føler vi vet litt mer om basert på svarene hans.

Når kommer den?

I tidligere intervjuer har James Dyson (senior) nevnt 2020 som lanseringsåret, men i det siste har dette blitt utvidet til 2021. Dette kunne Jake Dyson bekrefte, men han påpekte også at bilen vil være tilgjengelig for kjøp i denne perioden, og ikke bare vises frem.

– Vi vil ikke skuffe kundene våre. Når vi sier 2020-2021 så kan vi ikke bare vise frem bilen og ikke legge den ut for salg før flere år senere. Det gjør vi ikke. Den vil lanseres mellom 2020 og 2021, og den vil kunne kjøpes da.

Hvorfor lager Dyson en elbil?

– Vi hadde ikke hoppet inn i elbil-gamet hvis vi ikke følte vi hadde noe sterkt å komme med. Vi har lyst til å gjøre miljøet renere, og vi har allerede gjort en innsats på dette området med våre luftrensere. Vi har brukt årevis og millioner på utviklingen av kompakte motorer og vi investerer nå millioner i faststoffbatterier. Vi ser på elbiler som en fantastisk mulighet til å putte teknologi vi allerede har mye erfaring med inn i ett produkt, fortalte Jake Dyson. 

Hva slags batteri vil den ha?

Dette var det virkelig ikke lett å få et svar på fra Jake Dyson.

Bilselskapet Fisker jobber også med å utvikle faststoffbatterier, og sier de skal ha fungerende batterier i elbiler klare i 2020. Her nye Fisker e-Motion. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Dyson la for et par år siden 90 millioner dollar på bordet for det amerikanske selskapet Sakti3, som jobber med å utvikle såkalte faststoffbatterier (solid state). Faststoffbatterier sies å være framtiden for elbilbatterier, og muligens også for mindre produkter som støvsugere.

Sakti3 skapte overskrifter i 2014 da de sa de hadde laget et faststoffbatteri med en energitetthet på 400 Wh/kg. Til sammenligning har Tesla batterier på rundt 250 Wh/kg, som regnes som en av markedets mest effektive batterier i dag. Klarer Dyson å få på plass faststoffbatterier, som både skal være mer effektive, tryggere i bruk og raskere å lade, vil det kunne ha enorme konsekvenser.

Hvor langt de har kommet i utviklingen ville ikke Jake Dyson si ett ord om, bortsett fra at de jobber med saken.

– Vi investerte i faststoffbatterier for å bevege oss vekk fra litiumionebatterier av en rekke forskjellige grunner. Det er tryggere, og de pakker energi tettere. Du får rett og slett mer for mindre. Det var derfor vi begynte å investere. Men så er jo en heldig effekt at faststoffbatterier også er en fantastisk løsning for elbiler. […] VI jobber nå for å både designe en elbil, og samtidig skape, og produsere, faststoffbatterier.

Jake Dyson sendte noen ganske harde blikk da vi spurte om en bekreftelse på faststoffbatterier i 2020.  Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Da vi spurte om en slags bekreftelse på om det betyr at bilen deres vil ha faststoffbatterier når den lanseres, fikk vi ikke noe klart svar. 

– Vi skal lansere en elbil i 2020-2021, fikk vi til svar, sammen med et stivt blikk.

Svaret er kanskje ikke så overraskende, da en artikkel fra Financial Times i februar i år rapporterte at Dyson angivelig sliter med fremstillingen av faststoffbatterier, og at de trolig vil gå for litiumionebatterier, som resten av markedet bruker i dag, i den første utgaven av bilen sin. 

Hva skal til for at en elbil skal lykkes?

Det er liten tvil om at batteriet er en kritisk del av dagens elbiler, og det er Jake Dyson helt enig i. I intervjurunden omtalte han batteriet, og da spesifikt et fungerende faststoffbatteri for elbiler, som den hellige gral som alle elbilprodusenter sikter mot.

En annen ekstremt viktig del for elbiler er i dag aerodynamikk og luftbevegelse rundt bilen. Jo mindre luftmotstand, desto lenger rekkevidde. Dyson har jobbet med luftbevegelse og manipulering av luft i flere tiår, og det er ikke utenkelig at det er på dette området de vil vise frem noe helt unikt. 

Dette var også noe Jaguar snakket mye om da de lanserte sin i-Pace forrige uke

Hvordan vil den se ut?

– Den kommer ikke til å se ut som noen annen bil, får vi til svar. 

Tesla har i dag blant markedets mest energikompakte batterier, men klarer Dyson å lage faststoffbatterier vil dette endre seg. Bilde: Tesla

Jake Dyson løftet frem deres unike utgangspunkt og tilnærming til elbilproduksjonen som en kjempefordel når de skal designe sin første bil. I stedet for å komme med en rekke etablerte designfilosofier fra tidligere biler, som andre bilprodusenter er utsatt for å gjøre, har Dyson støvsugere, vifter og hårfønere å dra inspirasjon fra.

– Vi har nå over 400 ingeniører som jobber med å utvikle denne bilen, og det inkluderer folk som jobber med alt fra design til motoren. Vi jobber nå for å utvide staben vår med ytterligere 300 ingeniører som skal jobbe med utviklingen av bilen. Faren min er også veldig involvert i dette prosjektet, og det er rett og slett forfriskende å se hva som skjer når du får inn helt forskjellige designfilosofier i bildesign. Den kommer ikke til å se ut som noen annen bil. Det er en blanding mellom automasjons- og annen produktdesign, og det er rett og slett et utrolig spennende prosjekt vi jobber med.

Også Dyson senior har tidligere uttalt at den vil være radikalt annerledes fra andre elbiler, men at det ikke er snakk om en sportsbil.

Hvordan vil den benytte seg av kunstig intelligens?

  Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Her var det ikke mye konkret informasjon å hente ut, bortsett fra at Jake Dyson tydeligvis er veldig fascinert av AI, og ser på det som en viktig nøkkel på flere områder:

– Jeg ser faktisk på AI som ekstremt viktig for å finne en kur for kreft, for å lage algoritmer som kan løse medisinske gåter og for å bekjempe sykdommer. Jeg tror oppdagelsen av avansert AI vil være som da vi først oppdaget DNA, og så hva slags konsekvenser det hadde.

På spørsmål om hvorvidt Dysons elbil vil ha noen form for AI kontret han først med at omtrent alle nye biler lansert de siste 10 årene har hatt en eller annen form for AI. Deretter kom han med en selvfølgelighet, som vi tar som en bekreftelse at Dysons elbil vil i det minste være delvis selvkjørende:

– Ja, du trenger AI for å kunne ha en autonom bil.

Hva vil elbilen koste?

Mye.

Dyson lager ikke billige produkter, og når de skal lage en elbil, som de sier kombinerer all deres kunnskap og erfaring i ett produkt, vil det ikke gjøre prislappen hyggeligere. Det var ganske tydelig da Jake Dyson rett og slett sa:

– Grensesprengende teknologi… Det kommer sjeldent til en lav pris.

Ingen Tesla i Dyson-familien, gitt. Både far og sønn kjører rundt i hver sin BMW i3. Foto: BMW

Hva slags elbiler kjører Jake og James Dyson i dag?

Både far og sønn Dyson har hver sin BMW i3, får vi høre fra Jake Dyson. 

Vil Dyson lage deler for andre selskaper?

Kort fortalt: Absolutt ikke. De er ekstremt stolte av sine oppfinnelser, og ser ikke noe poeng i å selge teknologien sin videre.

– Hvorfor i all verden skulle vi ville gi bort teknologien vår til noen andre når vi har investert hundrevis av millioner i utviklingen av den? Det er ikke penger å tjene på å selge komponenter. Og det er uansett ikke der fokuset vårt er. Vi er ikke interessert i å tjene penger, men å skape nye og bedre produkter. 

Norges beste mobilabonnement

April 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12G


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen