NextGenTel-gebyr på kant med loven

«Klimaendringsgebyret» får kundene til å rase.

Etter at Nettavisen onsdag skrev om at NextGenTel innfører et obligatorisk gebyr på 228 kroner for alle sine kunder, med henvisninger til klimaendringene, har reaksjonene vært til dels kraftige. Flere lesere har allerede meddelt Nettavisen at de nå er å anse som ekskunder av selskapet.

Les også: Innfører gebyr på bredbånd - skylder på klimaendringer

En rekke lesere har stilt spørsmål om tiltaket er lov.

– Å sette opp prisen er en fair sak, men den begrunnelsen er hinsides, skriver en leser til Nettavisen.

Kan være lovstridig

Og ifølge fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet kan det nye gebyret være på kant med loven. Årsaken er at det er et obligatorisk gebyr du ikke kan komme deg unna, og som dermed er en del av totalprisen.

Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.
Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

– Så lenge de følger varslingsreglene i ekomregelverket, står de i utgangspunktet fritt til å endre prisene på produktene sine, påpeker Ravne Bugten.

– Når det som i dette tilfellet er snakk om en endring som fører til et ekstra priselement, kan det føre til noen utfordringer knyttet til å kommunisere prisen for et tilbud. Nå har ikke jeg sett hvordan dette markedsføres, men generelt er det sånn at et gebyr som er en fast kostnad forbrukeren er nødt til å betale for å benytte seg av tilbudet skal være med i totalprisen, sier fagdirektøren.

Og det er trolig ikke nok å inkludere gebyret i «totalprisen» for et år, siden det er snakk om en månedlig avgift. I verste fall kunne en se for seg at en aktør tilbyr et «gratis» produkt, men at du får flere hundre kroner i tilleggsgebyr.

– Det samme gjelder månedsprisen, og dersom kostnadselementer som tidligere lå i månedsprisen blir trukket ut – kan markedsføring av den nye månedsprisen reise spørsmål etter markedsføringsloven dersom den ikke gir et riktig bilde av hva forbrukeren skal betale hver måned, sier Ravne Bugten.

Denne meldingen var en del av nyhetsbrevet NextGenTel sendte ut til sine kunder.
Denne meldingen var en del av nyhetsbrevet NextGenTel sendte ut til sine kunder.

Gjelder ikke bedriftskunder

Fredag sendte NextGenTel ut et varsel til alle kunder som har bredbånd gjennom en bedriftsavtale at disse ikke vil få det ekstra gebyret.

Det var flere lyn tidligere

Ifølge Sintef er det heller liten grunn for NextGenTel til å forklare prisøkningen med lynnedslag.

– Det er ikke grunnlag for å si at det lyner mer nå enn tidligere. 2003 var et år med mye lyn, og det lynte mye mer da enn det har gjort de siste årene, sier Forsker Frank Dahlslett til NRK Rogaland.

Konkurrentene følger ikke etter

Nettavisen har snakket med NextGenTels hovedkonkurrenter, og verken Canal Digital, Get, Altibox eller Telenor har planer om å følge opp med noen lignende klimaendringsgebyrer.

– Vi har ikke noen planer om noe lignende, sier direktør for markedskontakt Øyvind Husby i Get.

Canal Digital sier på sin side at de vil gjøre endringer.

– Vi har ikke planlagt noe som dette, men vi holder på med å gjøre noen endringer i pakkene våre. Der blir det noen prisendringer, men ikke nødvendigvis til det verre, sier informasjonssjef Catharina Kokkim til Nettavisen.

Telenor har på sin side en annen løsning enn NextGenTel.

– Hos oss er modemet kundens eiendom. I praksis betyr det at kunder for enkelte abonnement betaler en symbolsk sum ved etablering, og det er ingen månedsleie som inngår her, sier Knut Andor Sollid hos Telenor.

Prisen hos Telenor varierer fra 0-799 kroner, avhengig av type modem og abonnement.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen