New Monday, juni 2006

Folk har mange drømmer, planer og mål for hva de skal bli "når de blir store". Men finnes det en enkel og god oppskrift på hvordan man kommer seg dit man vil? Dette var spørsmålet i programmet, og til å svare kom Gautam Ghosh (daglig leder i Userminded) og Terje Kaasa (salg og markedsdirektør i Agresso AS)

Gautam Ghosh, daglig leder i Userminded

Ghosh har gjennomgående en variert løype bak seg. Som navet antyder har han et indisk opphav, men kom til Ålesund som tenåring. Utdanningen begynte med elektroingeniør, men etterhvert som han følte behov for påfyll, ble det Cand. Mag. innen Informatikk fra Oslo, og MSc i menneske-maskininteraksjon  fra Edinburgh. Også yrkesmessig har han en minst like variert bakgrunn. Fortiden er han daglig leder i Userminded. Selv beskriver han seg som praktisk anlagt "fagidiot", og har hele tiden vær motivert av "vil litt mer" og utfordringer enn av penger. Hele veien har han sett behovet av utdanning for å holde seg oppdatert, og tok studiene over tid. "Kun de dyktigste får sette premissene" fortalt han, og la vekt på teoretisk fundamenterte praktiske erfaringer.

Hans viktigste råd var å ikke skaffe seg fiender, det er små forhold og et lite marked.

Terje Kaasa, salg og markedsdirektør i Agresso AS

Også Kaasa har en bred utdanning, men handelsgymnas, handelsakademiet og sosialøkonomi. Deretter fulgte en yrkeskarriere i diverse bedrifter, med blant annet Xerox og Cnet. I den beste dot-com tiden var han med på gründerbedrifter med solid oppdrift og påfølgende dramatiske knall og fall. Han beskrev seg selv som litt "blåruss". For tiden er han salg og markedsdirektør i Agresso AS, en leverandør av ERP-systemer.

Hans ledetråder var at en må ha ambisjoner, da er alt mulig, og respekt for kompetanse. Videre fortalte han en må tøye grensene og finne hva en er god på, ha selvdisiplin, ta ett skritt i gangen og ha det gøy.

Oppsummering

Begge hadde mye til felles, bred utdanning og bred yrkespraksis, såvel som mye sans selvironi. På spørsmål fra salen kunne de fortelle at arbeidet har kostet, og dessverre tatt på familielivet. Nettverk var også viktig for begge, både for oppdrag såvel som for nye stillinger. Ghosh gikk lengre enn de fleste da han var med å starte opp et nytt forum i Dataforeningen. Selv om begge har svært forskjellig bakgrunn, ser en likevel mange fellestrekk, som for eksempel en bred og variert bakgrunn, og ikke minst i at suksess krever mye arbeide og oppofrelse, men gir til gjengjeld de resultatene en arbeidet seg mot.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen