New Monday, februar 2007

I motsetning til tidligere møter var dette arrangert i andre etasje av "Tre Brødre" i Øvre Slottsgate 3, der også neste møte vil bli holdt. Til å holde foredragene var Rick Salmon i Xelerator AS og Pål Leveraas invitert. Begge er kjent fra tidligere foredrag i New Monday.

Rick Salmon

Rick Salmon har lang erfaring som entreprenør med forretningsutvikling med gründere i Norge, og er nå konsulent, entreprenør og coach in selskapet Xelerator AS. Mer om han er å finne i en tidligere omtale.

Han hadde følgende tips til vordende gründere:

  • Vurder markedet: i Norge må en tenke bredt, men i utlandet må en sikte inn mot smale nisjer. Hans ekstremeksempel var en butikk i USA som hadde definert sine kunder til å være overvektige jødiske lesbiske kvinner i New York. Stort mer spesifikt er det vanskelig å være, likevel var dette et tilstrekelig grunnlag for butikken, og de kontrollerte denne nisjen totalt.
  • Tenk branding av deg selv: hva skal kundene dine oppleve, hva er unikt ved ditt produkt?
  • Tenk nettverking: hvor er kundene, hvor tror dine konkurrenter at dine kunder er? Følgende video (YouTube) ble vist for å demonstrere på en overbevisende måte...
  • Identifiser de meningsbærende: hvor går folk for å få gode råd?
  • Bli selv meningsbærende, da kommer kundene til nettopp deg.
  • Utvikle dine verktøy for å bli og forbli meningsbærende.
  • Intervju ekspertene, og knytt dem til deg. Geriljamarkedføring er både effektivt og rimelig.
  • Skap deg verdens beste markedsføringsverktøy: det er deg selv. Møt andre ofte, hold foredrag, gå på frokostmøter, vær tilgjengelig, hold webinars med mer.
  • Vinn geriljamarkedsføringens kamper, bruk hodet istedet for å bruke mye penger. Ett eksempel på dette var da romstasjonen Mir skulle falle ned, og Taco Bell lovet gratis taco til alle amerikanere om romstasjonen traff en målskive de hadde lagt ut. Dette sikret dem enorme mengder gratisreklame.
  • "Act locally, communicate globally": med dagens tekniske løsninger kan og må en henvende seg til mange uansett hvor en selv er i verden.
  • Bygg store team, og husk at små selskaper er sårbare: en dårlig medarbeider kan lett velte et lite selskap.
  • Sikre suksess over lang tid: krever driv og kontinuitet. Salmon anbefalte her å bruke coaching for å opprettholde driven.

Rick Salmon viste han er en selger, og promoterte godt for sitt selskap Xelerator og kursene de er i ferd med å starte opp kurs innenfor internasjonalisering.

Pål Leveraas

Pål Leveraas med bakgrunn som coach i eget selskap, ga et miniforedrag av det han senere skulle fortelle om på Team-dagen i arrangementet Software 2007. Også han er presentert tidligere.

Stadig mer utføres av team, grupper av 2 eller flere mennesker som arbeider mot et felles mål. Mens teknologien har gjennomgått en rivende utvikling som ikke ser ut til å stanse med det første, har det skjedd forholdsvis lite når det gjelder å pleie eller utvikle fundamentet i team: selve mennesket. Ett grep som øker i populæritet er coaching, og flere mener også at gode ledere bør ha en coachende lederstil.

For å måle endringer og forbedringer, benyttes diagnostisering sammen med coaching, der en måler langs de to aksene "produktivitet" og "positivitet". Mer om dette er å finne på nettet hos Team Diagnostics.

Oppsummering

Selv om en leser i pressen om at psykopatiske trekk er utbredt blant ledere selv i våre dager, tyder mye på at dette er en avvikende gruppe. Det evige kravet til øket effektivitet har satt mer fokus på menneskene som driver utviklingem og en vil nok se mer om menneskebehandling og coaching i tiden som kommer.

Det var ca. 30 personer påmeldt til IT-Pub, langt færre enn det var for bare et år siden da det flere ganger var ca. 100 deltakere. Det spørs om det er de gode tidene som gjør at folk ikke har tid eller kanskje ser behovet for slike møter. Likevel, alt går i bølger, og en kan lære mye nyttig på slike møter, både arbeidstakere såvel som de som tenker på å starte for seg selv, noe mange også gjør i gode tider som dette.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen