Nettfilmleverandørene svarer

Nettløsningene for filmleie fikk slakt i vår test. Vi ville derfor høre hva de selv mener om sine tjenester her er deres svar.

Her kan du lese vår test av leie av film via nett.

Filmtjenester fikk slakt
Forrige uke gikk vi gjennom fire av Norges største løsninger for filmleie. Både SFanytime, Film2home, Viasatondemand og Filmarkivet fikk dårlig kritikk. I vår test opplevde vi at løsningene var lite brukervennlige, kopisperrer som ødela opplevelsen og dårlig kvalitet på flere av de streamede filmene. Vi forhørte oss derfor direkte med distributørene hva de selv syns, og hvordan de anser fremtiden for film via nett.

I vår test kritiserte vi spesielt brukervennligheten på tjenestene. Ofte fikk vi lite informasjon om filmene og søkesystemet var slett ikke perfekt. Overraskende nok er distributørene i stor grad enig i vår kritikk.

- At det er en rotete side, at gangen i leie-av-film-prosessen var uklar og at avspilling av filmen første presenteres i et lite vindu. Og jeg er helt enig i det meste du har av innvendinger, skriver daglig leder hos Filmarkivet Jan-Robert Jore i mail til Teknofil.

Samtidig påpeker han at Filmarkivet er godt i gang med å bedre sitt system, og gjøre sin løsning langt mer brukervennlig. Han håper dette vil gjøre det langt enklere å leie film via nett.


Slik blir den nye versjonen av Filmarkivet seendes ut når den relanseres i ny drakt.

Erkjenner utfordringer
Filmarkivet er ikke alene om dette. Både SFanytime og Film2home forteller Teknofil at også de er på full vei til å bedre sitt system, og Viasat forteller at deres tjeneste Viasatondemand fortsatt har litt vei å gå før den er perfekt. Men utbedringene er under utvikling lover de.

- Vi erkjenner at det ligger noen utfordringer her, og vi jobber for å være best på film i alle kanaler, både på nett og på TV. Dette er derfor viktig for oss. Det er store muligheter for utvikling, og vi ønsker blant annet å se på mulighetene for å få inn HD-film på nett. Men samtidig må vi ikke forhaste oss. Det er viktig å ivareta kvaliteten på tilbudet, forteller presseansvarlig Øystein Hygen Christensen.

Båndbredde versus kvalitet
Kritikken av kvaliteten på selve filmene er derimot ikke alle like enige i. Vi opplevde problemer med hakking i bilde og grumsete konturer. Dette mener alle selskapene kan belage på båndbredden da filmene ble sett.

- Ved streaming er du avhengig av å ha en god båndbredde på minst 2Mbit per sekund, dette er en utfordring ved slik leie, men dette er en populær tjeneste med mange brukere så kvaliteten skal være god. Men ved streaming kan du ikke forvente å kunne ta bilde over på en TV og få HD-kvalitet, påpeker Christensen.

Også SFanytime påpeker at båndbredden er svært viktig når du leier film over nett. I utgangspunktet skal deres filmer tilsvare DVD-kvalitet påstår de.

- Når du som kunde leier en film og starter den måler vi opp hvilken båndbredde du har til vår videoserver. Basert på den målingen gir vi deg den best tilgjengelige båndbredden på filmen. I de fleste tilfeller kan vi levere filmen i enten 800, 1500 eller 2300 kilobits per sekund, der den høyeste hastigheten har en kvalitet som tilsvarer DVD. For å minimere risikoen for hakking og bufring tar vi bort 20 prosent av den målte hastigheten når vi velger hvilken bitrate kunden får, forklarer Jonas Dahllöf, sjef for SFanytime.


Med ADSL Mega 4000 fra Nextgentel var dette resultatet vi fikk fra SFanytime.

Likevel opplevde vi med  ADSL Mega 4000 fra Nextgentel at kvaliteten var langt fra DVD-nivå, selv når vi så den på PC-skjerm med fast tilkobling til nett. Her er det tydelig et spørsmål om målingene hos filmselskapene var gode nok eller om nettlinjen fra Nextgentel holder hva den lover. Alle speedometertester på nett kan tyde på at streamingteknologien fra filmtjenestene enda har et stykke å gå for å nå opp til virkelig god kvalitet.

Kopisperren ødelegger mye
Et større problem vi møtte på som var med å dra ned brukervennligheten var kopisperrene (DRM) selskapene har lagt inn. Kopisperrene er til stede for at publikum ikke skal spre filmene de leier eller kjøper, men vårt inntrykk var at kopisperrene i stor grad gjorde skade for brukervennligheten. Alle selskapene hadde benyttet seg av Microsoft sin DRM-løsning. Dette betyr at du som bruker må benytte Internet Explorer og Windows Media Player for å se film. Samtidig var det mange funksjonsproblemer som oppstod som en følge av disse sperrene. Tekst falt ut og verktøyslinjene gjemte seg bak selve bilde. I et tilfelle fikk vi heller ikke filmen frem i fullskjerm via Windows Media Player.


Det var mye kopibeskyttelse som skulle på plass før du kunne se filmene i Windows Media Player. Noen annen avspiller fungerer ikke med kopisperrene.

Jobber med bedre sperreteknologi
Distributørene påpeker selv at de vanskelig kommer utenom slike sperrer om de skal distribuere filmene lovlig. Det jobbes likevel for dette systemet vil få en etterlengtet oppgradering i tiden fremover.

- Kopisperre og DRM beskyttelse er et hett tema. Vi har valgt å forholde oss til filmrettighethavernes krav til kryptering og DRM. Vi har i flere runder prøvd å få til et samarbeid med både Apple og Microsoft. Apple har konsekvent sagt nei – de vil kontrollere hele verdikjeden selv, fra butikk (iTunes) til avspillingsmaskin. Microsoft har vært svært mye åpnere, og deres DRM/krypeteringsløsning var den eneste tilgjengelige når vi startet Filmarkivet i 2004. Vi evaluerer dette fortløpende og har også jobbet mye med filmdistribusjon basert på ”Åpne standarder” – en løsning som oppfyller alle viktige forutsetninger så nær som filmrettighetshavernes krav om kopibeskyttelse/kryptering av deres filmer, forteller Jan Robert Jore fra Filmarkivet.


Forhåpentligvis blir det snart langt enklere å se film via nett.

Også SFanytime forteller at de jobber med andre løsninger

- Det foregår en produktutvikling for å forbedre brukervennligheten med DRM. Forhåpentligvis vil vi se forbedringer på dette området innen kort tid. For eksempel jobber Adobe for å utvikle et plattformsnøytralt DRM-system, forteller Dahllöf.

Med andre ord vil det være mulig at vi ser store endringer innen kopisperresystemet om kort tid. Dette vil i så fall være til stor glede for både film- og musikkelskere.

Tar til seg kritikken
Alt i alt stiller filmdistributørene seg åpne for kritikken vi har gitt dem, i det minste når det gjelder selve brukergrensesnittene som serveres. De påpeker selv at det er noe jobb som gjenstår før lovlige nettløsninger for film er helt på plass her i landet.

- Vi gjør hva som står i vår makt for å levere en enkel løsning for lovlig leie av film via nett. Vi er delvis prisgitt teknologimodning internasjonalt. Videre har vi i de fire år vi har vært i drift sett en gradvis modning hos publikum i bruken av tjenesten. Vi ser en spennende utvikling foran oss. Vi er jo midt i en digital filmrevolusjon, påpeker Jan Robert Jore til slutt.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen