Nettbrettsalget klatrer til nye høyder

Hele 52,5 millioner nettbrett ble solgt i fjerde kvartal av 2012.

Hele tabellen fra IDC. Klikk for å se i full størrelse.
Hele tabellen fra IDC. Klikk for å se i full størrelse.Foto: IDC

Tall fra IDC viser at nettbrettene slo kraftig fra seg i fjerde kvartal av 2012. Samtlige aktører som er til stede på det norske markedet styrket sitt salg på verdensbasis. Den eneste produsenten som dalte var den amerikanske nettbutikken Barnes & Noble, som solgte 400 færre av sine Nook-nettbrett i fjerde kvartal i fjor sammenliknet med fjerde kvartal året før.

Les også: Kina-mobilene ga HTC juling

Ikke overraskende var det Apple som ledet an frontalangrepet mot tradisjonelle bærbare PC-er. Deres iPad-modeller solgte 22,9 millioner eksemplarer i fjorårets siste kvartal, mot 15,1 millioner i samme kvartal året før. Apple var likevel ikke de som økte leveransene mest prosentvis.

Kraftig økning for Asus og Samsung

Samsung og Asus økte aller mest i forhold til året før, med en oppgang på henholdsvis 263 prosent og 402,5 prosent. Bak prosentene skjuler det seg konkrete salgstall på 7,9 millioner enheter for Samsung, og 3,1 millioner enheter for Asus.

Disse selskapene hadde imidlertid relativt beskjedne salgstall i siste kvartal av 2011, med 2,2 millioner solgte for Samsung, og bare 600 000 solgte enheter for Asus.

Salgsboom til jul

Hvis vi ser på kategorien som helhet, styrket nettbrettsalget seg med 75,3 prosent sammenliknet med samme kvartal året før. Fjerde kvartal i fjor var ga dessuten 74,3 prosent bedre nettbrettsalg enn tredje kvartal. Dermed har enten salget gått kraftig ned midt på året, eller så har så godt som hele økningen kommet mot slutten av året. Et svært godt julesalg kan tyde på det siste.

– Vi forventet et svært sterkt fjerde kvartal, og markedet skuffet ikke. Nye produkter fra de viktigste produsentene, samtidig som Microsoft gjorde sin debut på markedet, skapte en skarp økning i interessen blant forbrukere, og svært gode tall totalt for julesesongen, forklarer IDC-analytiker Tom Mainelli.

Markedet var avventende til Microsoft

Selv om Microsoft kastet seg inn i krigen med Surface RT på tampen av fjoråret, ble ikke salget av dette nettbrettet godt nok til at selskapet kunne hevde seg blant de fem sterkeste i fjerde kvartal. Surface RT solgte bare i 900 000 eksemplarer.

– Det er ingen tvil om at Microsoft har langsiktige mål med sin nettbrettsatsing. Likevel klarte ikke Windows-baserte nettbrett å slå fra seg i starten, og mottakelsen Surface RT fikk etter lansering har ikke vært overveldende, forklarer Ryan Reith i IDC.

Samtidig som fjerde kvartal i fjor ble en svært god periode for salg av nettbrett, sank salget av PC-er for første gang på fem år.

Les også: Nettbrett gir svikt i PC-salget

(Kilde: techcrunch.com)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen