(Bilde: Twin Design/Shutterstock.com)

Netflix vasser i brukere

Den populære strømmetjenesten har nådd enda en milepæl.

Strømmetjenesten Netflix har tatt verden med storm siden lanseringen, og kan med jevne mellomrom melde om sterk fremgang både når det gjelder omsetning og antall brukere. Nå har selskapet lagt frem den første kvartalsrapporten for 2015, og ennå er det ingen mørke skyer å skimte på horisonten, snarere tvert imot.

Netflix har nå omsider brutt 60 millionersgrensen, og kan skryte på seg en global brukermasse på til sammen 62,3 millioner. I løpet av det første kvartalet fikk Netflix 4,9 millioner nye abonnenter på verdensbasis, noe som skal være ny rekord for selskapet og langt over prognosene.

Kraftig økning i omsetning

2,3 millioner av de nye brukerne kom fra USA, mens de resterende 2,6 millionene kom fra andre deler av verden, som altså betyr at veksten har vært størst utenfor hjemlandet. Ifølge Netflix har de internasjonale markedene vokst langt raskere enn ventet.

Netflix gjør stor suksess med egenprodusert innhold, deriblant House of Cards.
Netflix gjør stor suksess med egenprodusert innhold, deriblant House of Cards. Foto: Netflix

Sammen med denne brukerveksten kommer selvsagt også en kraftig økning i omsetningen. Netflix noterte en total omsetning i siste kvartal på 1,57 milliarder dollar, opp fra 1,27 milliarder dollar i samme kvartal i fjor. Økningen har også vært stor om man sammenligner med siste kvartal i 2014, da omsetningen lå på 1,48 milliarder dollar.

På den negative siden gikk netto inntjening kraftig ned og lå på 23 millioner dollar. Til sammenligning hadde Netflix et overskudd på 53 millioner i samme kvartal i fjor og 83 millioner i siste kvartal 2014. Ifølge strømmetjenesten er det de skarpe valutakursendringene den siste tiden som er hovedårsaken til dette fallet.

Gjør suksess med egenprodusert innhold

Når det gjelder bakgrunnen for den sterke brukerveksten peker selskapet på den store suksessen Netflix har hatt med satsingen på egenprodusert innhold, ikke minst «House of Cards», som satte ny seerrekord med den nylig lanserte tredje sesongen. Selskapet trekker også frem den nye Netflix-komiserien «Unbreakable Kimmy Schmidt» fra «30 Rock»-skaperen Tina Fey, som hadde stor suksess i USA.

For å sikre videre vekst fremover skal Netflix satse enda hardere på de internasjonale markedene, som innebærer at de vil benytte en større andel av markedsføringsbudsjettet sitt utenfor USA fra og med andre kvartal. I løpet av andre kvartalet beregner Netflix at omsetningen vil fortsette å stige til 1,47 milliarder kroner, og at tjenesten vil få 2,5 millioner nye abonnenter.

Snart blir det enda enklere å bruke Netflix: Netflix-knappen til TV-ene kommer nemlig til Europa »

(Via The Verge) 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen