NetCom tapte iPhone-tvist

Eivin Rundberg kjøpte i juli 2010 en iPhone 4 hos NetCom for 99 kroner, med et iTalk Large-abonnement til 990 kroner per måned på kjøpet. Etter to måneder fikk han et bedre tilbud hos en annen operatør og valgte å bytte, men fikk da en sviende regning i posten.

NetCom ville nemlig pålegge ham å betale en ekstra månedsavgift som straff - i tillegg til bruddgebyr og inneværende månedsavgift. Eivin tok saken til Brukerklagenemnda som nå har pålagt NetCom å betale de 990 kronene tilbake.

Har du kjøpt en iPhone og sagt opp før bindingstiden er over, kan det være du også har krav på å få penger tilbake. NetCom kan ikke fortelle Mobilen.no hvor mange kunder som er rammet, så det er opp til hver enkelt å sjekke fakturaen.

I strid med egne vilkår

I Brukerklagenemnda fikk Rundberg medhold i at det var i strid med NetComs egne abonnementsvilkår å kreve kunden for en ekstra månedsavgift ved oppsigelse av abonnementet.

- Det er selvfølgelig godt å få vite at man har hatt rett hele tida. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre fra kundebehandler at jeg har tatt feil uten at de har kunnet begrunne det. De har prøvd seg på mange ulike forklaringer, noe som egentlig bare har motivert meg til å gå videre med saken, sier Rundberg.

Les også: Liten iPhone-skade kan koste deg 3 000 kr

Øker bruddgebyret

NetCom har nå endret vilkårene i sin abonnementsavtale for ikke å havne i lignende tvister igjen.

- Kunden fikk medhold i nemnda som følge av at vilkårene våre ikke ga tydelig nok informasjon i forhold til kostnader ved brudd. Ordlyden er nå endret for å sikre tydelig informasjon til kundene, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom.

Vet du hvor mange som kan ha blitt fakturert for mye i lignende saker?

- Nei, det vet jeg ikke. Men det er ikke vanlig hos oss å overfakturere, svarer han.

I tillegg til å endre ordlyden i vilkårene har NetCom økt bruddgebyret på iTalk Large fra 4 600 kroner til 5 000 kroner.

Telenors tilsvarende abonnement, SurfPrat XL, har et bruddgebyr som starter på 4800 kroner. Felles for begge er at bruddgebyret minker jo mindre av bindingstiden du har igjen. Chess, den siste offisielle iPhone-operatøren i Norge, har skilt ut nedbetaling på telefonen som en egen post, slik at dette ikke er direkte knyttet til abonnementet. Øvrige operatører som selger sideimporterte iPhone-er tilbyr disse uten abonnement.

Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom

"Grovt misbruk"

I NetComs abonnementsvilkår finner vi nå følgende vilkår for erstatning fra kunden utover bruddgebyret:

For grovere tilfeller av misbruk forbeholder NetCom seg i tillegg til dette rett til å kreve erstattet fra kunden sitt fulle økonomiske tap, dvs. det resterende fortjenestetap for bindingstiden. (...) NetCom har en slik regel da man ser at flere utnytter et gunstig tilbud på tjenester og telefon kun for å tilegne seg telefonen og ikke de tilhørende teletjenester.

- Når jeg snakket med NetCom kundeservice var det helt greit at jeg ville si opp abonnementsavtalen. Grunnen til at jeg sa opp avtalen var at jeg fikk et godt tilbud fra en annen mobilleverandør. Jeg regnet på det og fant ut at jeg kom til å spare 3-4000 kroner på å bytte. Abonnementsvilkårene åpner jo for oppsigelse mot betaling av bruddgebyr. Så lenge man betaler bruddgebyret kan det vel ikke kalles grovt misbruk? Bruddgebyret er vel til for å dekke NetComs økonomiske tap? sier Rundberg.

Synes du det er noe galt i å kjøpe en iPhone med binding i den hensikt å bryte avtalen?

- Da jeg gikk inn på avtalen med iTalk Large-abonnement fra NetCom og var jeg innstilt på å være kunde hos dem. Men jeg byttet etter et par måneder fordi NetCom ikke hadde konkurransedyktige priser. Totalt, med to og en halv måneds forbruk, har jeg brukt nesten 7000 kroner på en telefon som koster 4 700 kroner uten abonnement, svarer Rundberg.

- Hvis andre kjøper en iPhone hos NetCom med hensikt om å bryte seg avtalen, så betyr det bare at de gjør det med visshet om at NetCom har dyre abonnementspriser sammenlignet med konkurrentene. Hvis NetCom ønsker å beholde disse kundene må de gjøre noe med prisene sine, hevder han.

Vanlig å bryte bindingen

Å kjøpe en subsidiert iPhone, for så å bryte abonnementsavtalen, har de siste årene vært ganske utbredt i Norge. Årsaken er at det ikke har vært mulig å kjøpe iPhone uten abonnement før i 2010.

Det betyr at det kan ha vært mange flere enn Eivin Rundberg som har betalt mer enn de skulle når de har brutt abonnementsavtalen etter å ha kjøpt en iPhone.

- Å bryte en kontrakt er selvsagt ikke grovt misbruk, det er enhver kundes rett. Men dersom vi har grunn til å anta at bruddene handler om å videreselge telefoner til egen vinning, forbeholder vi oss retten til å belaste kunder for hele avtaleperioden. Dersom andre kunder kontakter oss om lignende saker, vil vi foreta individuelle vurderinger, sier Vederhus i NetCom.

Rundberg tror imidlertid han ikke er alene om å bli overfakturert.

- Jeg håper at folk som også har sagt opp sitt iPhone-abonnement sjekker sluttfakturaene sine for lignende feil. Det var posten "månedsavgift telefon" som var feil på min faktura. NetCom sier jo at de har gjort dette på alle sluttfakturaer. De begrunnet overfor Brukerklagenemda at fordi de hadde gjort det mot andre, så kunne de gjøre det mot meg også, hevder Rundberg.

- Vi får håpe det ikke stemmer, for da kan det være snakk om mye penger som NetCom ikke har hatt krav på, avslutter iPhone-kunden.

Les også: Nordmenn svindler til seg ny iPhone

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen